Onlangs sprak ik een manager, die echt even stoom moest afblazen. Hij was de laatste weken alleen maar weer bezig met problemen van en voor anderen oplossen en kwam daardoor aan zijn eigen werk nog amper toe.

Zijn werkuren had hij inmiddels uitgebreid naar de avonden en de zondagmiddag en deze noodzakelijke extra werktijd thuis irriteerde hem mateloos. Zo wilde hij helemaal niet werken of leven!

Zijn vraag aan mij was hoe hij deze situatie kon veranderen, omdat de problemen van anderen nu zijn eigen problemen aan het worden waren, waar ook gezin, hobby’s en ontspanning steeds meer onder lijden.

Een herkenbaar vraagstuk waar veel van mijn klanten mee worstelen.
Hoe komt dat zo?

Wat mijn klanten bindt is hun vriendelijkheid, hulpvaardigheid en sociaal zijn. Ze vinden het fijn om het hun klanten, collega’s en medewerkers naar de zin te maken en hebben veel aandacht voor een goede sfeer en gezelligheid.

Als anderen problemen hebben, vinden ze dat vervelend en willen ze die het liefst zo snel mogelijk oplossen. Varend op hun kennis, kunde en ervaring strooien ze kwistig met inhoudelijke instructies en panklare adviezen hoe de ander zijn of haar varkentje kan wassen.

Veel van deze varkentjes blijken echter niet gewassen te worden. De klant, collega of medewerker blijft zich melden met hetzelfde probleem, waarbij meningen en gevoelens steeds meer de overhand krijgen en sociale druk wordt opgebouwd. “Dit is onacceptabel, er moet nu iets gebeuren, het kan zo niet langer en jouw actie is nu dringend nodig”.

Onder deze druk nemen veel van mijn klanten het probleem van de ander over! En niet alleen het probleem. Ook het vinden van de oplossing wordt hiermee hun verantwoordelijkheid, het realiseren ervan en het checken of deze oplossing werkt.

Met als gevolg een bomvolle agenda met vergaderingen, overleggen en besprekingen over het oplossen van problemen voor anderen, hierover communiceren en verantwoorden. Dag in, dag uit, week in, week uit, 12 maanden in het jaar.

Buiten deze uitpuilende agenda’s is er dan ook nog het reguliere werk dat aandacht vraagt: visie en strategie, planning en control, HRM en zorgen voor overzicht, structuur en rust.

90% van mijn klanten komt hier overdag niet aan toe en werkt thuis 15 – 25% over. Problemen van anderen oplossen gaat zo dus ook ten koste van ontspanning en tijd voor gezin en hobby’s.

Hoeveel meer zou er te bereiken zijn als anderen hun eigen problemen zouden leren oplossen? Te beginnen met het zelf maken van een goede probleemanalyse, voordat er oplossingen worden bedacht, besproken of uitgevoerd.

De volgende 3 super simpele vragen zijn daarvoor essentieel om te stellen en beantwoord te krijgen:

  1. Wat is het probleem?
  2. Voor wie?
  3. En waarom?

Want mijn ervaring is dat deze 3 simpele vragen voor het gros van de problemen niet kort, krachtig en helder beantwoord worden. Niet door degene die het probleem van de ander heeft overgenomen, maar ook niet door de ander die met dit probleem aan de wandel is gegaan.

En als niet duidelijk is WAT het probleem is voor WIE en WAAROM, hoe kan er dan een werkende oplossing voor alle belanghebbenden worden gevonden? Zonder heldere antwoorden van de ander, verspil jij alleen maar tijd.

Met deze 3 super simpele vragen voorkom je deze tijdverspilling, omdat je de ander de eerste stap laat zetten van een goede probleemanalyse.

Na deze eerste stap kunnen ook alle volgende stappen in de probleemanalyse juist, tijdig en volledig worden doorlopen. En hetzelfde geldt voor de stappen daarna, in de aansluitende drie fasen: oplossingsanalyse, probleemoplossing en follow-up.

Ik ben heel nieuwsgierig wat jij van deze 3 super simpele vragen vindt.

En of jij ze al toepast in jouw werk.

Als dat zo is ben ik heel benieuwd hoeveel tijdwinst jou dit in je werk en privé oplevert. Wil je me dat laten weten?

Vind je het lastig om deze 3 vragen super simpel toe te passen?

Of vind je ze te simpel om serieus te nemen?

Lees dan ook eens mijn blog ‘5 falende denkpatronen die jou weerhouden van succes’. Grote kans dat een of meer van deze denkpatronen jou belemmeren om deze super simpele vragen te stellen en hiermee door te gaan, totdat ze alle 3 beantwoord zijn.

In mijn ‘open’ jaarprogramma ‘Meer Succes, Minder Stress’ is het consequent leren stellen van deze 3 vragen een van de vaardigheden, die getraind worden voor:

  • een gezonde balans tussen werk, privé en hobby’s;
  • doelgerichte aanwending van tijd, geld en middelen; en
  • genieten in het hier en nu

Wil jij deze doelen ook simpel, snel en duurzaam leren bereiken? Vul de gratis stress-scan in en ontdek welke problemen jij jezelf op de hals haalt, waardoor je jouw tijd verspilt en zakelijk en privé minder succesvol functioneert. Met het invullen van deze scan maak je bovendien kans op een gratis doorbraakgesprek met mij.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Send this to a friend