Als je doet wat je deed, krijg je minder

Hoe jij voortkabbelend werk weer enerverend maakt

Hoe enerverend is jouw werk? Word je nog uitgedaagd, geprikkeld of verrast? Hoor en zie je nog nieuwe dingen? Ontmoet je nog nieuwe collega’s, klanten en leveranciers?

Of kabbelt jouw werk voort? Dag in, dag uit dezelfde problemen en oplossingen? Week in, week uit dezelfde collega’s? Maand in, maand uit dezelfde overleggen? Jaar in, jaar uit dezelfde voldoende, goede of uitstekende beoordeling? En ook jaarlijks dezelfde afspraken over dezelfde persoonlijke en professionele ontwikkelingspunten, die het jaar erop weer op dezelfde wijze worden besproken.

Veel van de directeuren, managers en ondernemende professionals, die ik begeleid, vinden dat hun werk meer voortkabbelt dan dat het positief enerveert. En daar balen ze van, omdat ze er voor hun klanten niet de resultaten, kwaliteit en voortgang mee bereiken die ze willen.

Welke stappen zij zetten om niet meer voortkabbelend werk te doen, vertel ik je in deze blog. Ook lees je daar waarom dit een dappere en spannende keuze is. Om deze drempel voor jou te verlagen, bied ik je met veel plezier twee gratis tools aan, waarmee je direct zicht krijgt op wat er voortkabbelt in jouw werk. En wat jou en je collega’s niet helpt om samen efficiënte topservice te leveren aan jullie klant.

MSMS deelnemers

Ja of nee? Durf jij te kiezen voor jouw dromen?

Als jij alles voor het kiezen had, wat zou jij dan nu gaan doen met je leven? Thuis, met je gezin? In je hobby’s, je sporten, met je vrienden en familie? En in je werk?

En fantaseer er maar eens even lustig op los … als de topmanager van een topteam, de gelauwerde en bewierookte bestuurder van een maatschappelijke instelling, de meest succesvolle (zelfstandig) ondernemer in jouw sector of de meest geboekte spreker voor lezingen en congressen. Of als liefhebbende echtgenoot met alle tijd voor je partner en bloedjes van kinderen, als globetrotter, superskiër of proftennisser op Wimbledon.

Hoe voelt dit om zo onbelemmerd te kunnen dromen en denken? En hoe zou het voor je zijn als je deze dromen waar zou kunnen maken? Waarom het voor de meeste mensen bij dromen blijft, vertel ik je in mijn artikel hieronder. En ook hoe jij dat kunt voorkomen. Ook deel ik mijn persoonlijke verhaal met je. Over mijn eigen getob en stress, toen ik nog niet wist hoe ik mijn dromen kon werken en leven. En over mijn lessen om dat nu wel te kunnen, te durven en te doen. En dat ook aan anderen te mogen leren.

Ik wens je veel leesplezier.

Ben van den Berg

Hoe je je als love junk wél geliefd maakt

Ben was een love junk en overdreven perfectionist. Aardig gevonden worden en geen nee kunnen zeggen waren zijn motto’s. Daardoor had hij moeite met conflicten en sloeg hij regelmatig de plank mis. En werden de irritaties bij de ander steeds groter.

Toen hij zowel zakelijk als privé vastliep, werd het tijd voor een verbetertraject. Ontdek hoe Ben leerde om wél geliefd te worden bij zijn collega’s.

teamwork

In 1 dag toppen met je team

Laatst vroeg iemand mij of ik alleen maar met tobbende teams werk. “Nee, ik werk zeker niet alleen maar met tobbende teams.” was mijn antwoord. Daarom geef ik je deze keer een artikel over een toppend team dat de lat nog eens hoger legt.

Vorige week was ik met een team aan het werk dat TOP-service wil leveren aan haar klant. Ze zijn het best presterende oplosteam van klachten en halen de meeste van hun kpi’s op tijd, juist en volledig.

Ze doen het dus al top binnen hun context, maar zijn daar zelf niet tevreden mee. Ze willen hun klanten moderne, efficiënte dienstverlening bieden, waardoor deze zich volledig gezien en gehoord voelen in hun klachten, zonder dat rechten of plichten worden geschaad.

Een ambitieus team dus, dat burger en maatschappij waar voor haar geld wil leveren. En daarin ook zelf de nodige stappen wil zetten. Want voor het leveren van betrouwbare en kostenbewuste topservice aan de klant zijn andere houding en gedrag nodig dan voor het simpelweg uitvoeren van je werk en het voldoen aan interne normtijden.

In dit artikel lees je welke andere houding en gedrag nodig zijn om TOP-service te leveren en hoe dit team dat in 1 dag aanpakte.

Hoe jij 60 keer effectiever kunt zijn

Vraag jij je wel eens af hoe effectief je bent? En check je jouw eigen antwoord dan ook bij je collega’s, klanten, leidinggevende of medewerkers? Of thuis, bij je familie of vrienden?

Veel leidinggevenden en professionals hebben geen idee van hun eigen effectiviteit. Laat staan van hoe hun omgeving die ervaart.

In mijn ‘open’ en in company programma’s leer ik ze deze kennis te vergaren. Met heldere inzichten en 60 mogelijkheden voor persoonlijke groei als resultaten.

Hoe ook jij deze kennis op kunt doen en 60 x effectiever kunt worden, lees je in dit artikel.

Hoe jij met een assertief team de maatschappij een dienst bewijst

Wat is voor jou belangrijker? Goede resultaten en betrouwbare dienstverlening? Of blije collega’s en een fijne werksfeer?

In veel teams, die ik begeleid, lijken deze twee opties elkaar uit te sluiten. En delft ‘de zaak’ of ‘de relatie’ het onderspit.

Terwijl het heel goed mogelijk is om zaak en relatie tegelijkertijd te dienen. Wat assertiviteit hiermee van doen heeft en hoe jij daarmee de maatschappij dient, leg ik uit in dit artikel.

Ken jij het taboe van tobbende teams?

“Wie ben ik om mijn collega te zeggen dat hij fouten maakt of zijn afspraken niet nakomt?
En waarom zou ik hem moeten zeggen dat hij zich niet voorbereidt, te langdradig is, zeurt, moppert of klaagt?

Daar is de leidinggevende toch voor?
Die voert immers de functionerings- en beoordelingsgesprekken en maakt afspraken over de persoonlijke en professionele ontwikkeling van elk teamlid.

Aanspreken is dus ook zijn verantwoordelijkheid en niet de mijne!
Dus laat mij met rust en gewoon mijn eigen werk doen, want dat is waarvoor ik word betaald!”

De vorige alinea’s zijn illustratief voor hét taboe van tobbende teams: elkaar aanspreken.

hoe stressvol is jouw leven

Hoe stressvol is jouw leven?

Wat doet stress met jou? Als ik deze vraag aan tien verschillende mensen stel, krijg ik tien verschillende antwoorden. Het effect van stress wordt door iedereen op een andere manier ervaren.

Wat mij wel duidelijk is geworden in de afgelopen 20 jaar dat ik mensen help om hun stress beter te managen, is dat er in jouw leven stressvolle gebeurtenissen kunnen voorkomen, die jouw stress ervaring enorm kunnen beïnvloeden. Zodanig zelfs dat jouw gezondheid er ernstig door in gevaar kan komen!

Weet jij wat de impact voor jou is van stressvolle live events het afgelopen jaar?

man with steam

3 Super simpele vragen waardoor jij geen tijd meer verspilt aan de problemen van een ander

Vorige week sprak ik een manager, die echt even stoom moest afblazen. Hij was de laatste weken alleen maar weer bezig met problemen van en voor anderen oplossen en kwam daardoor aan zijn eigen werk nog amper toe.

Zijn werkuren had hij inmiddels uitgebreid naar de avonden en de zondagmiddag en deze noodzakelijke extra werktijd thuis irriteerde hem mateloos. Zo wilde hij helemaal niet werken of leven!

Zijn vraag aan mij was hoe hij deze situatie kon veranderen, omdat de problemen van anderen nu zijn eigen problemen aan het worden waren, waar ook gezin, hobby’s en ontspanning steeds meer onder lijden.

Een herkenbaar vraagstuk waar veel van mijn klanten mee worstelen.
Hoe komt dat zo?

Hoe effectief ben jij als jij tobt met jouw team of organisatie?

In mijn vorige blog vroeg ik jou of jij het verschil maakt in tobben of toppen met jouw team of organisatie. Voor veel directeuren en managers een lastige vraag, omdat zij met beantwoording de effectiviteit van hun persoonlijk functioneren onderwerp van gesprek maken.

Tobben met je team of organisatie klinkt immers niet erg effectief, toppen wel. Er zijn dan ook weinig directeuren en managers, die open en eerlijk voor hun getob met ineffectiviteit en inefficiëntie uit durven te komen.

De meeste directeuren en managers zien dit getob als persoonlijk brevet van onvermogen. Zij worden er immers voor betaald om te zorgen dat de juiste dingen op het juiste moment door de juiste mensen gebeuren.

Uit angst voor reputatieschade of een slechte beoordeling van hun functioneren, houden zij hun geworstel met voortdurende achterstanden, onnodige fouten, terugkerende klachten en frequent of hoog verzuim voor zich.

Wil je ook werken zonder stress? Online workshop nu met jubileum aanbieding. Laat maar zien!