Ikke, ikke, ikke… en de rest kan stikken.

Heb jij dat vroeger ook gehoord? En ben jij je daar ook naar gaan gedragen?

Grote kans dat je jezelf en anderen dan tekort doet, doordat je je oren veel te veel naar de ander laat hangen of doordat je enkel je eigen gangetje gaat.

Geen van beide effectief om samen succesvol te zijn en het beste uit elkaar te halen. Terwijl het heel eenvoudig wel effectief kan. Door samen te ikken. Hoe je dat doet, ontdek je in deze blog.

Eerst ik, dan jij

Als jij goed voor anderen wilt zorgen, is het belangrijk dat je eerst goed voor jezelf zorgt. Niet voor niets zetten we bij calamiteiten in het vliegtuig eerst ons eigen zuurstofmasker op en doen we dat daarna pas bij onze kinderen.

Maar ook als er geen calamiteit aan de hand is, is het slim om goed voor jezelf te zorgen. Zodat je kunt groeien en ontwikkelen, maar ook kunt rusten en herstellen.

Heb jij deze balans op orde? Dan zul je ervaren dat je hoofd, hart en handen vóór je werken, omdat je jouw doen en laten in evenwicht houdt. Span je je in? Dan zorg je daarna voor ontspanning. En heb je ontspannen? Dan zorg je daarna weer voor inspanning.

Appeltje, eitje dus, maar hoe krijg je dit voor elkaar als allerlei andere mensen dingen van je willen of verwachten? En niet morgen of overmorgen, maar vandaag, nu, eigenlijk liever gisteren al.

Even geen anderen

Ik maak het even heel simpel voor je. In dit artikel houden we geen rekening met anderen, omdat het nu even om jou gaat. Wie ben jij? Wat wil jij? En wat doe en laat jij om zelfredzaam te functioneren als niemand anders jou een zuurstofmasker opzet?

5 vragen om voor jezelf te kiezen

Om voor jezelf te kunnen kiezen is het handig om te weten wat je geestelijk en fysiek in huis hebt. De volgende vragen helpen je op weg om daar een antwoord op te vinden:

  1. Wat zijn jouw talenten en kwaliteiten?
  2. Welke kennis, kunde en ervaring heb je?
  3. Hoe zijn je conditie en gezondheid?
  4. Welke oefening en training heb je?
  5. Wat zijn je mindset en vaardigheden?

Vind je het lastig om deze vragen te beantwoorden? Maak dan elke dag vijf minuten tijd om op jezelf te reflecteren. Alleen dan zul je in staat zijn om jouw leven op je eigen wijze te leiden, waarin je het beste uit jezelf haalt – en daarmee ook uit anderen.

Blijft het dan nog steeds lastig? Wees open over wat je lastig vindt en vraag anderen om hulp bij het vinden van jouw antwoorden. Grote kans dat zij wel zien waarin jij je profileert, terwijl jij dat zelf niet in de gaten hebt.

Verwaarloos jezelf niet

Heb je alle vragen – al dan niet met hulp – kunnen beantwoord? Dan ben ik benieuwd of de antwoorden ook naar je zin zijn.

  • Of kun je wel wat meer groei en ontwikkeling gebruiken?
  • Of juist wat meer rust en herstel?

Noteer voor jezelf waar je aarzelingen zitten en – heel belangrijk – zorg er voor dat je jezelf geeft wat je nodig hebt. De prijs is hoog als je dit nalaat.

  • Zonder rust en herstel steven je keihard op een burn-out af.
  • Zonder groei en ontwikkeling verveel je je te pletter met een bore-out.

Jij bent aan zet

Wat je ook nodig mag hebben, realiseer je dat jij aan zet bent.

Zeker in deze bizarre tijden dat het Corona-virus wereldwijd slachtoffers maakt en hele economieën lam legt. Wie nu niet goed voor zichzelf zorgt, doet zichzelf en anderen tekort. Er zijn mensen die dag in, dag uit overuren maken, omdat ze vitale functies vervullen in onze gezondheid, veiligheid en voedselvoorziening. Maar er zijn ook mensen die al weken niets om handen hebben, omdat hun werk volledig stil is komen te liggen.

Tot welke categorie hoor jij?

Behoor je tot de eerste categorie? Dan is het voor jou van vitaal belang dat inspanning niet doorslaat in overspanning. Kijk eens goed naar wat je meer doet dan dat je laat en zorg voor rust en herstel.

  • Ga op tijd naar bed
  • Eet en drink gezond
  • Luier en lanterfant

Behoor je tot de tweede categorie? Dan is het juist vitaal dat jouw ontspanning niet doorschiet in onderspanning. Kijk eens goed naar wat je meer laat dan dat je doet en zorg voor groei en ontwikkeling.

  • Kom in beweging: ga wandelen, hardlopen, fietsen of doe een dansje
  • Activeer je geest: start een studie, opleiding of cursus
  • Doe iets nieuws: volg een training, maak een video voor social media, kom (online) op bezoek bij BNI Royaal Amsterdam

Wat kies jij?

Overspanning van jezelf is een keuze, onderspanning van jezelf ook.

Wil jij niet in deze situaties verzeild raken?

Laat je hoofd, hart en handen dan vóór je werken en niet tegen je. Zorg voor balans tussen inspanning en ontspanning, want alleen dan haal je het beste uit jezelf– en kun je dat ook aan anderen geven..

Hoe leven en werk er dan voor je uit kunnen zien, vertel ik in deze video van de luie manager.

Ik ben er voor je

Vind je het lastig om voor jezelf te kiezen? Kies dan nu voor een gratis doorbraaksessie met mij. Ik heb een aantal plekken vrij gemaakt in mijn agenda en eentje kan er voor jou zijn. Het enige wat je hoeft te doen is mij overtuigen dat je jouw ‘ik’ aandacht wilt geven. Meld je hier aan voor jouw doorbraaksessie. Vol is vol.

2 Reacties

  1. mapj van Elderen

    Hi Magriet,
    bedankt voor de youtupe sessie ikke ikke ikke,
    klopt als een bus, alleen ik doe het niet,
    heb de 4 stappen op memo gezet om over na te denken wat past,
    gr Martien

    Antwoord
    • Margriet Taams

      Hallo Martien, goed van je dat je dan nu alvast pas op de plaats hebt gemaakt en de vier manieren om tijd te besteden op memo hebt gezet. Dat is een eerste stap in je tijd effectief besteden.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Send this to a friend