Een van mijn kwaliteiten is het stellen van taboedoorbrekende vragen. Vandaag heb ik er ook eentje voor jou, die zeer verfrissend werkt in mijn coaching- en trainingsprogramma’s.

“Wat maakt jou een topper in jouw werk?”

Het liefst zou ik je deze vraag persoonlijk stellen om jouw antwoord zelf te ervaren en jou ter plekke die topper te zien zijn. Want dan overtuig je me: als ik een topper beleef. In woorden en daden, in houding en gedrag, in hoe je met mij omgaat en je met mij verbindt. Geen “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”, maar passie, plezier en energie. Leiderschap en ondernemerschap. Liefde voor je klant, je werk, je collega’s.

Wat me interesseert is jouw persoonlijke verhaal! En geen taboe als jouw verhaal niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Elk huisje heeft zijn kruisje en ieder mens maakt pieken en dalen mee. Hoe jij met jouw tobbers omgaat, wil ik graag weten, omdat je met dát vermogen het vitale verschil maakt in jouw werk.

Voor mij ben je in ieder geval al een topper als jij openlijk over jouw tobbers praat en durft te erkennen dat je stress hebt of tobt met jouw team, collega’s of klanten. Dat je je groen en geel ergert aan afspraken, die niet nagekomen worden en dat het jou niet lukt om hier beweging in te krijgen.

Dat je gefrustreerd raakt van alle eilandjes en ivoren torens, waar met geen mogelijkheid samenwerking in te krijgen is. Dat je er van baalt dat er zo veel tijd, geld en energie wordt verspild, waar ook klanten mee geholpen zouden kunnen worden. En dat je daardoor thuis niet je vrolijke en ontspannen zelf bent.

Ik ben er ook van overtuigd dat je niet de enige bent die van dit soort omstandigheden baalt. En ik snap ook dat je er moedeloos van wordt dat problemen zich niet oplossen en inefficiëntie en ineffectiviteit voort blijven bestaan. De volgende cijfers uit ‘Op weg naar duurzame inzetbaarheid’ van TNO spreken boekdelen:

  • 1 miljoen Nederlanders hebben last van burn-out klachten.
  • 36% van het werkgerelateerde verzuim ontstaat door werkstress:
    555.000 verzuimdagen of bijna 21.000 fte.
  • Werkstress gerelateerde verzuimkosten: € 1.800.000.000 (1.8 miljard).

Met moedeloosheid, frustraties en balen los je deze problemen niet op. Deze gevoelens leiden alleen maar tot extra stress en tobben en verdere schaamte, wanhoop en mislukking. Een vicieuze cirkel die in je eentje lastig te doorbreken is, omdat het onderkennen van je eigen onmogelijkheden of beperkingen niet eenvoudig is. En zeker niet als directeur, manager of professional, die het vitale voorbeeld wordt geacht te geven.

We toppen liever met succes dan dat we tobben met stress! En als we niet toppen, houden we ons mond en kroppen we onze emoties op. Totdat deze hun weg vinden in fouten, achterstanden, verzuim of klachten. In ongelukken, ruzies en conflicten. In reorganisaties, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. In echtscheidingen en familievetes.

Als jij een topper bent in jouw werk laat je het zo ver natuurlijk niet komen. Dan pak je jouw tobbers en stress doel- en resultaatgericht aan. Met jezelf. Op jouw manier. Vanuit wie jij bent, wat jij belangrijk vindt en waarvoor jij staat. In jouw houding en gedrag:

  1. Verantwoordelijkheid nemen en geven en anderen hierop aanspreken.
  2. Assertief zijn en goed voor jezelf en de ander zorgen vanuit de gemeenschappelijke belangen op korte en lange termijn.
  3. Verbinding met alle betrokkenen, omdat we elkaar nodig hebben en samen meer bereiken dan alleen. Het is bovendien veel leuker.
  4. Energiek aan het werk gaan: vallend, opstaand en weer doorgaand, op weg naar jouw gewenste situatie, waarin jouw klanten jouw dienstverlening als topservice ervaren.
  5. LOVE: Hou van het leven, jezelf en van anderen en geniet met volle teugen van wat je doet.

Spreekt deze aanpak jou aan? En wil jij ook op deze manier leren toppen met jezelf, jouw werk en jouw klanten? Mail me jouw frustraties en we gaan in gesprek.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Send this to a friend