Hoe een oude ontdekking je fit en jong houdt – met 25 tips

Weet je wat mij enorm fascineert?

Hoe mensen met veranderingen omgaan.

De een is bij het minste of geringste van de leg. De ander is niet van de wijs te brengen en gaat stoïcijns verder met wat hij deed.

Waar komen deze verschillen vandaan?
En hoe kunnen we van deze verschillen profiteren?

Om deze vragen te beantwoorden is het van belang dat je weet hoe onze reflexen werken en hoe ons zenuwstelsel functioneert.

Ik neem je in dit verhaal daarom mee naar de oertijd, toen er nog echte beren op de weg waren. Die moesten we te slim of te snel af zijn om te overleven.

Als je snapt waar we vandaan komen begrijp je ook waarom we op denkbeeldige beren net zo reageren als op echte. En waarom we daar veel stress en onrust door ervaren, terwijl dit ons niet verder brengt.

Geen genade

Het leven in de oertijd was overzichtelijk en ieders eigen verantwoordelijkheid ook.

Het voortbestaan van jou en de soort stond continu op het spel. Als je je strategieën niet kende of niet juiste toepaste was het over en uit met je. Je werd opgegeten, uit de groep gezet of aan je lot overgelaten.

En hield je je wel aan de regels van het spel?

Dan was er rust, reinheid en regelmaat. Dan kon je met een gerust hart slapen, had je voldoende te eten en te drinken, kon je paren en werd er door de groep ook voor jouw welzijn gezorgd.

Vier overlevingsstrategieën

Om te overleven zijn er vier strategieën: fight, flight, freeze en faint.

We kennen ze allemaal en we hebben er ook allemaal last van. Denk je maar even een levensbedreigende situatie met een beer op de weg in.

En? Hoe voel je je? Klopt je hart in je keel? Giert de adrenaline door je lijf?

  • Of zit je al boven in een boom, onder een steen of tussen de struikjes? (Flight)
  • Of heb je de beer brullend en briesend op zijn neus getimmerd en een dreun tussen de ogen verkocht? (Fight)
  • Of sta je aan de grond genageld, verstard van angst (Freeze)
  • Of ben je flauw gevallen, omdat de emoties je te veel werden? (Faint)

Wie in de oertijd niet direct en adequaat acteerde, was ten dode opgeschreven. Er was geen tijd om na te denken. Het was vechten, vluchten, verstarren of verslappen.

Nog altijd bedienen we onszelf van deze strategieën. Ook al heerst er geen acuut gevaar meer. Ook al hebben we eten, drinken en een dak boven ons huis.

Overleven in ons werk

Ons zenuwstelsel is gebouwd op overleven in de wildernis en onze hormonen staan hier nog steeds op afgesteld.

Onmiddellijke veiligheid. Dat is wat je wilt. Daar ben je onbewust steeds mee bezig.

Ben je veilig, dan hoef je je geen zorgen te maken en kun je rustig eten, slapen en voortplanten.

Dat veilig voelen impliceert een natuurlijke weerstand tegen gevaar. Gevaar ga je uit de weg omdat het je de kop kan kosten.

Daarom doet over het algemeen iedereen zijn best om alles te houden zoals het is. Dat is bekend. Het voelt aangenaam en comfortabel. Het kost geen moeite, en je weet wat je hebt. Daar kun je op bouwen en vertrouwen.

En zo sus je jezelf in slaap.

Helaas zit het leven zo niet in elkaar – en je werk evenmin.

Veranderingen zijn schering en inslag

De baan voor het leven is voorbij.

Een derde van de huwelijken strandt.

Je pensioenleeftijd rukt alleen maar op.

Tegen veranderingen vechten of ervoor vluchten heeft geen zin. Net zo min als dwarsliggen of jezelf dood houden. Deze strategieën genereren alleen maar stress en frustraties, omdat je het tij toch niet keren kunt.

Oefening baart kunst

Oog in oog met de vijand ben je te laat als je het van je overlevingsstrategieën moet hebben. Dan moet je fit zijn. En ook zeker weten dat jouw strategie beter werkt dan die van je tegenstander.

Dat vergt training en oefening.

Dieren doen dit al spelend en ravottend. Ze leren hun eigen belangen te dienen zonder die van anderen te schaden. En om hun eigen behoeften te bevredigen zonder dat ze anderen te kort doen.

Ook jij hebt dit geleerd. Thuis. Op school. Tijdens je studie. In sport en spel – anders was je niet gekomen waar je nu bent. En had je er niet naar kunnen functioneren.

Stoppen met leren

Velen van ons houden op een bepaald moment op met leren. Ze zitten waar ze zitten. Ze weten wat ze hebben en zijn daar tevreden mee. En hun omgeving ook.

Gezapigheid legt een bom onder ons verandervermogen. En ondermijnt je wendbaarheid. Plotseling ben je niet meer fit om te surviven.

Zeg nee tegen comfort

Wat je jezelf ook wijs maakt: veranderen is noodzaak.

Comfort leidt tot zelfingenomenheid en luiheid. Het maakt je dom, dik en lelijk, omdat je jezelf niet meer uitdaagt, prikkelt en laat verrassen. Je verkent je grenzen niet meer, bent niet meer kritisch en leid je leven op de automatische piloot.

Geen wonder dat je dan niet gezien of gehoord wordt. Er zit geen kraak en smaak meer aan je werk, je leven, aan jou. Je bent dertien in een dozijn, het vijfde wiel aan de wagen.

In de natuur wisten we hier wel raad mee. Weg ermee.

Weg met jou

Morgen word je uit de groep gezet.

Je hoort er niet meer bij.

Je klanten zijn er niet meer. Je collega’s evenmin.

En ook je partner, familie en vrienden zijn weg.

Moederziel alleen.

Wat ga je doen?

Welk overlevingsmechanisme haal je te voorschijn?

Ga je vechten?

Kies je voor vluchten?

Bevries je?

Of val je flauw?

Geen tijd te verliezen

Wat je antwoord ook is weet dat je jezelf met een overlevingsstrategie op korte of lange termijn in de vingers snijdt.

Zelfredzaamheid en actieve participatie zijn de uitgangspunten van onze hedendaagse maatschappij.

Als je denkt dat het jouw tijd wel zal duren… Mijn advies: voeg je bij het groeiende leger van ongelovigen dat door de ontwikkelingen in de markt, bezuinigingen en voortdurende reorganisaties toch ontslagen is en nooit meer aan het werk komt.

Dat kan ook jouw lot zijn.

Ongenadig. Net als in de natuur.

Survival of the fittest, omdat we anders samen ten onder gaan.

Mijn 25 tips

Wil jij up and running blijven? En daarmee de veranderingen voorblijven en tijdig naar je hand kunnen zetten? Doe dan je voordeel met deze 25 tips.

  1. Investeer in je persoonlijke ontwikkeling. Doe elk jaar een opleiding of cursus.
  2. Train je sociale vaardigheden. Kies voor een trainer met lef.
  3. Onderscheid jezelf met je kwaliteiten en talenten. Wees een witte raaf.
  4. Geniet van wat je doet. En laat dat zien en horen.
  5. Luister naar je intuïtie. Je weet donders goed wanneer het niet pluis is.
  6. Doe niets tegen je zin. Je schaadt jezelf en komt niet tot je recht.
  7. Wees open en eerlijk. Dan krijg je zaken gedaan of hulp.
  8. Neem je eigen verantwoordelijkheid. Veranderen begint bij jezelf.
  9. Spreek anderen aan. Als je je mond houdt, verandert er zeker niets.
  10. Werk doel- en resultaatgericht. Meet je voortgang en stuur bij.
  11. Zorg voor rust, reinheid en regelmaat. Hou je hoofd en omgeving schoon.
  12. Ontspan, sport en speel. Doe dit thuis en in je werk, niet alleen in hobby’s.
  13. Stel open vragen. Wees nieuwsgierig en laat je verrassen.
  14. Denk, durf en doe effectief. Ga voor resultaat: goede zaken, goede relaties.
  15. Vraag om hulp. Dan leer je nieuwe dingen en maak je een ander blij.
  16. Omring je met anders denkenden. Alleen dan kun je iets nieuws leren.
  17. Doe elke dag iets nieuws. Neem een andere route, praat met andere mensen.
  18. Stel je eigen vanzelfsprekendheden ter discussie. Lekker verfrissend.
  19. Vraag om feedback. Anderen zien wat jij niet ziet.
  20. Toon je leiderschap. Wees een vitaal voorbeeld.
  21. Gedraag je ondernemend. Handel zoals je een eigen bedrijf runt.
  22. Verbind jezelf aan de ander. Zorg voor gemeenschappelijke waarden en normen.
  23. Gebruik je energie productief. Doe het goed of doe het niet.
  24. Maak korte metten met verspilling. Scheelt tijd, geld en frustraties.
  25. Werk en leef vanuit liefde. Volg je hart en je passie.

Laat het me weten

Ik ben erg nieuwsgierig of ik je heb weten te prikkelen met dit artikel.

En hoe je de veranderingen in jouw werk voor gaat blijven.

Laat het me weten in het commentaar.

5 Reacties

  1. Rob Bader

    een super interessant succesartikel Margriet. Herkenbare teksten maar ook teksten voor reflexie naar jezelf als ik het artikel lees. Ga zo door. je bent een topper!!

    Groeten Rob

    Antwoord
  2. Margriet

    Dank je wel Rob voor je compliment. Ik ga zeker zo door. En als je onderwerpen hebt waar je meer over wilt lezen, laat het me weten.

    Antwoord
  3. Hans Warmenhoven

    Of werk aan het stretchen aan de verlenging van je houdbaarheidsdatum door skillsverbreding of verdieping. Zorg dat je BTW vanuit self-esteem valide blijft.
    BTW staat voor “jouw eigen Bijzondere Toegevoegde Waarde”!

    Antwoord
    • Margriet Taams

      Hallo Hans Warmenhoven,

      Jouw reactie sluit mooi aan op een ander artikel van me. Hoe overleef je de ratrace?
      Daarin vind je 25 tips om houdbaar te blijven. Skillverbreding of -verdieping horen daar helemaal bij.

      Hartelijke groeten, Margriet

      Antwoord
    • Margriet Taams

      Hallo Hans,

      Over jezelf stretchen heb ik nog een ander artikel geschreven. Dat kan op vier manieren en helpt je om je belasting en belastbaarheid in evenwicht te brengen en houden. Niet onbelangrijk als je houdbaar wilt zijn en blijven 😉

      Hoe je weer blij wordt van wat je doet – zonder te stressen

      Ik ben benieuwd welke jij bij jezelf herkent en welke eventueel wel wat meer stretch kunnen gebruiken. Leuk als je me het laat weten.

      Vitale groet, Margriet

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Send this to a friend