Daar gaat je team weer. Je hebt er geen fiducie in dat het na dit overleg anders gaat. Iedereen gaat zijn eigen ding doen, op zijn eigen manier, zoals ze dat ook altijd al hebben gedaan. Lastig is dat er wel innovatie van het team verwacht wordt. Hoe maak je zo’n team toekomstbestendig?

In dit blog lees je waarom investeren in samenwerken een opstap naar innovatie is. Het bevat een succesverhaal van een team dat tegen dezelfde vraag aanliep. En succesvol ging samenwerken. Is voor jouw team productiever worden, samenwerken en innoveren een ver van het bed show? Lees dan vooral verder en ontdek hoe jij dat resultaat toch voor elkaar kunt krijgen.

Waar is iedereen mee bezig?

S.M.A.R.T. werken gebeurt niet. De meerwaarde van samenwerken wordt niet eens gezien. Liever zitten je teamleden op hun eigen eilandje te werken. Er wordt naast elkaar gewerkt in plaats van met elkaar. Erger is dat er ook door elkaar heen wordt gewerkt, en soms wordt er zelfs niet gewerkt.

Stel je voor dat je het niet weet

Overzicht, structuur en focus ontbreken. Met allemaal professionals is het ook lastig samenwerken. Iedereen is expert op zijn eigen vakgebied en de een weet het nog beter dan de ander. Niet weten is ook een no-go-area. Mensen bijten liever hun tong af dan dat ze een knieval maken.

De boog is altijd gespannen

Zeggen dat je iets niet weet is in jouw team bijna net zo erg als zeggen dat je ‘het’ niet kunt. Als specialist kunnen zij zich dat niet permitteren. Dan storten ze van hun troon. Dus liever dan toegeven, geven zij anderen de volle laag. Ze zijn ondertussen expert geworden in elkaar inhoudelijk met scherp beschieten over hoe onredelijke, onwenselijk en onnadenkend de ander wel niet is. Althans zo lijkt het.

Feit of interpretatie

Want als je goed kijkt en luistert, dan blijkt dat persoonlijke meningen als zakelijke feiten worden gebracht en dat gevoelens als zogenaamde feedback worden geventileerd. Om van te leren, om rekening mee te houden, om resultaat te boeken… Als de bal maar bij de ander ligt en niet in eigen doel.

Een neerwaartse spiraal zonder eind

Van ballen die continu worden teruggekaatst, wordt niemand blij. Initiatieven worden in de kiem gesmoord, voorstellen worden getorpedeerd en op besluiten wordt voortdurend teruggekomen. Als je niets met een team waarin dit speelt doet, wordt het van kwaad tot erger.

Eigen koninkrijk eerst

De dagelijkse business draait steeds stroever, omdat er steeds meer zand tussen de raderen komt. De koninkjes – met hun eigen koninkrijkjes – zwaaien steeds vaker met hun eigen scepter – ook op terreinen waar ze van oudsher geen heer en meester zijn. Maar wie een vinger krijgt, neemt de hele hand.

Zie je wel, ik heb gelijk

Steeds vaker klinken de geluiden dat ‘anderen’ hun zaken niet voor elkaar hebben en dat hun plannen, aanpakken of methodes niet deugen. Achterstanden lopen op, klachten nemen toe en er is steeds meer wrevel. Waar sommige collega’s de kantjes ervan aflopen, bezwijken anderen onder hun steeds hogere werkdruk. Steeds meer projecten en externen zijn nodig om wat niet loopt aan de praat te houden. Tegen beter weten in. En zo krijgen de professionals op hun eilandjes alweer hun gelijk: er is geen beginnen aan, het heeft allemaal geen zin.

Het tij keren

Back to business en back to basic is de weg. Wat nodig is, is de confrontatie met wat er is en wat dat oplevert. Als expert kun je nog zo goed zijn in je vak, als je geen gebruik maakt van soft skills, dan bereik je geen resultaat.

Verbinding maken met anderen

Soft skills maken het verschil om van vakmanschap naar meesterschap te komen, van specialist naar partner en van deskundige naar autoriteit. Het gaat er niet om wat je weet, maar om wat je ermee doet en hoe je anderen daarmee vooruithelpt.

Het begint bij jezelf

Jijzelf bent het middel om wat je kent en kunt in het hoofd, hart en handen van anderen te krijgen. Dat kan niet zonder leiderschap, ondernemerschap, verbinding en energie. En zeker niet zonder liefde. Om anderen iets te kunnen leren, zul je moeten weten wie jij zelf bent en waar jij je in onderscheidt. Dit vraagt zelfreflectie, openheid en profilering. Het is daarnaast essentieel dat je weet wie de ander is en wat hem drijft. De skills die je daarvoor te ontwikkelen hebt zijn actief luisteren, probleem oplossen en conflict hanteren.

Tegelijk volgt het team

Als angst regeert, is de weerstand tegen verandering groot. Nieuwe mogelijkheden en kansen worden dan niet benut. Zit je in een situatie waarin je team zich vastbijt in onmogelijkheden, dan moeten de mensen in het team – inclusief de leidinggevende – zichzelf opnieuw uitvinden. Ze kunnen niet meer uit de voeten met hun oude manier van doen. Fit for the future word je als je effectief gaat denken, durven en doen. Iedereen moet onder zijn steen vandaan.

Succesverhaal IT club universiteit Utrecht

De IT club van de universiteit Utrecht waagde de sprong en ging met elkaar het traject onder mijn leiding aan. Het resultaat van de afzonderlijke leden en het team liegt er niet om. Klik op de naam om de volledige referentie te lezen.

‘Ik ben direct zichtbaar en voel me sneller in de groep opgenomen. Ik leerde directer communiceren, profileren en succesvol met conflictsituaties omgaan’ zegt Oscar Goedhart Bakker. ‘Het belangrijkste wat ik leerde was hoe ik iemand met lastig gedrag kan aanspreken.’

‘Ik ben meer zelfverzekerd,’ zegt Wilco van der Waal. ‘Ik bereik meer door soft on the person en hard on the matter te zijn en door meer samen te werken. De tijd die dat kost verdien ik terug in snellere voortgang, hogere kwaliteit en meer plezier en energie.’

Een anoniem testimonial laat onder andere de weg van love junk naar ZELF verantwoordelijkheid nemen zien.

Peter Ruijgrok: ‘We hebben de basis gelegd voor structurele verbeteringen van onze afdeling. Zelf laat ik meer los en ga eerder naar collega’s toe, omdat ik erop vertrouw dat mijn collega’s het werk goed uitvoeren.’

‘Ik was een tobber. Ik maakte me makkelijk druk om van alles, ervoer snel stress en was lang van stof. Ik ergerde me dat ik niet gezien en gehoord werd,’ zegt Rodi Louwet. ‘Nu spreek ik me uit, luister ik actief en sta open voor suggesties en voorstellen van anderen.’

‘Ik heb mijn love junk en overdreven perfectionisme onder ogen gezien en leren relativeren,’ zegt een systeembeheerder. ‘Ik gebruik feiten als argumenten en laat me niet meer leiden door meningen en gevoelens. Ook ben ik duidelijk over mijn verwachtingen. De ander weet hoe ik erin sta en daardoor is het voor ons beiden duidelijk of we op één lijn zitten.’

Said Toutou spreekt nu meer in ik-taal en durft te vragen om feedback. Hij is zichtbaarder geworden door gesprekken aan te knopen met collega’s. Hij kan zich daardoor beter profileren.

Een IT-beheerder is blij: ‘Ik heb geleerd wat mijn valkuilen zijn en dat het niet handig is om te vermijden, mezelf aan te passen of slappe compromissen te sluiten als ik met mijn collega’s goede resultaten wil bereiken. Ik ben gestopt met onzichtbaar te zijn en met door iedereen aardig gevonden willen worden. Als team kunnen we beter met elkaar samenwerken. Afspraken worden S.M.A.R.T. gemaakt, waardoor we elkaar veel beter aanspreken.’

‘Ik ging er open in en laat mij wel verrassen. En eerlijk is eerlijk, je hebt me verrast,’ zegt Bert van Beusichem. ‘Mijn collega’s bleken grotendeels naar mij hetzelfde te kijken als ik. Het leverde ook verbeterpunten op in het geven van kritiek, het ontvangen van complimenten, spreken in de ik-taal, mezelf uitspreken en actief luisteren. Ook mijn tijdmanagement kon ik verbeteren door vaker nee te zeggen en beter te checken op belang en urgentie.’

Een blije medewerker heeft gewerkt aan zelfkennis, zelfontplooiing, effectief tijdmanagement en actief luisteren. Het leidde naar een nieuwe baan. Hij heeft nu meer plezier in zijn werk, is effectiever en S.M.A.R.T.er gaan werken. Zijn productiviteit is omhooggegaan.

Wat Jan Bredenbeek opviel is de inhoudelijke diepgang van het traject. ‘Soft skills trainingen blijven maar al te vaak steken in algemeenheden. Niet bij ‘I&E voor UU’. Met jouw uitstekende inhoudelijke kennis wist je onduidelijkheden en losse eindjes direct aan te pakken en schroomde je ook niet om de betrokkenen – op tactvolle wijze – te confronteren met hun gedrag.’

Effectiever, assertiever in het werk en meer S.M.A.R.T opereren is wat Henk van Lingen aangeeft als leerervaring. Door het FFT-programma profileert hij zich meer op zijn werk. Hij wil nu bij I&E ook meer uit zichzelf halen en heeft meer oog voor werkrelaties, voor kennis en kunde van anderen en is collegialer geworden.

Dennis van der Leeden heeft zichzelf als teamcoördinator kunnen ontpoppen en heeft de gelegenheid gekregen om zijn team op zijn eigen manier aan te sturen. ‘Mijn ideeën om een veilige en betrouwbare infrastructuur en exploitatie te garanderen breng ik nu direct met mijn eigen team in de praktijk.’

Waarom investeren in samenwerken een opstap naar innovatie is

Als je niet weet waar je voor gaat en staat, dan zul je nooit het verschil kunnen maken met wie jij bent. Dan zullen jouw talenten niet kunnen groeien en jouw kwaliteiten niet kunnen bloeien. Zonder een duidelijke ik, komt er geen wij in een team. En dat laatste hebben de mensen van de IT club van de universiteit Utrecht bereikt door te investeren in zichzelf en elkaar.

Welke stappen kun jij nemen met je team?

Wil jij een team, afdeling of organisatie die regeert, omdat ze vooruitziet? Die haar eigen visie en missie in heldere kernwaarden vertaald heeft, en daar consequent naar handelt en wandelt?

Doe dan nu de teamscan en kijk welke stappen jij kunt ondernemen om verder te komen naar een team die de beste, snelste of slimste service willen leveren. Waar een fris geluid als prikkelend en inspirerend wordt beschouwd en out of the box denken gewaardeerd wordt. Waar met, van en aan elkaar geleerd wordt en waar feedback geven en ontvangen de normaalste zaak ter wereld zijn.

Wil je me vertellen welke ervaringen jij met innovatie hebt? Laat hieronder je reactie achter. Ik reageer altijd.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Send this to a friend