Help, ik heb een jaloerse collega – 15 tips om jaloezie in je team te voorkomen

help ik heb een jaloerse collega

In mijn vorige blog las je over jaloezie en hoe je daar korte metten mee maakt. Nou, dat heb ik geweten: wat een reacties. Iedereen had wel een jaloerse collega of kampte zelf stiekem met jaloezie.

Ook zaten meerdere lezers met een prangende vraag: wat doe je als je collega jaloers is? Of als je hele team over elkaar heen buitelt van jaloezie?

Begrijpelijke vraag, zeker omdat jaloezie in je team nare gevolgen heeft. Jaloerse collega’s staan in de weg van samenwerking en groei. En het escaleert van onderhuidse kift tot ziekmakende roddel of zelfs regelrechte sabotage.

Daarom – op veler verzoek – krijg je 15 tips om beter om te gaan met jaloezie in je team. Ook geschikt voor toepassing op je jaloerse collega 🙂

1. Accepteer dat hoge bomen veel wind vangen

Mensen zijn jaloers op de positie die je bekleedt, de macht die je hebt of het aanzien dat die met zich meebrengt. Laat je er niet door van de wijs brengen, maar accepteer dat het bij je positie hoort. Dat jij erboven kunt staan, maakt jou geschikt voor je functie – en niet degene die jaloers is. Het maakt dat je er effectief mee kunt omgaan, zonder in de negatieve dynamiek mee te bewegen.

2. Onderzoek je eigen jaloezie en doe er wat aan

Steekt het groene monster toch zijn kop bij jou op? Kijk dan in de spiegel. Juist als leidinggevende is het zaak dat je er op een productieve manier mee omgaat. Bedenk dat je jaloers bent omdat je iets begeert van wat iemand kan, doet of heeft. Stoot die ander niet af. Onderzoek liever wat je nodig hebt om je eigen behoefte te bevredigen, zodat je jaloezie niet langer nodig is.

3. Creëer aparte taakgebieden

Zorg dat een jaloerse medewerker zichzelf en zijn functie los kan zien van de ander. Dat doe je door afzonderlijke taakgebieden, bevoegdheden en verantwoordelijkheden te creëren. Leg uit waarom iemand die bepaalde functie vervult. Dit voorkomt dat appels met peren vergeleken worden. En het wordt ineens veilig om kennis uit te wisselen en samen te werken.

4. Baseer je op feiten

Meningen en gevoelens zijn vruchtbare aarde voor jaloezie. Voor je het weet is het zaadje van afgunst geplant. Dan is je team meer bezig met praten over elkaar dan met elkaar. Hoe voorkom je dit? Baseer de samenwerking op feiten. Zorg dat je heldere doelen hebt voor je team en per teamlid. Maak afspraken over wie wat wanneer doet. Meet voortgang en resultaat, en stuur zo nodig bij. Dan ontstaat er een klimaat waarin iedereen wil leren.

5. Zorg voor een goede balans

Sommige mensen lijken fluitend door het leven te gaan – anderen ploeteren alleen maar. Hoe iemand in z’n vel zit, ligt enerzijds aan de eisen vanuit werk en privé, anderzijds aan zijn mogelijkheden om aan die eisen te voldoen. Zie je een teamlid worstelen? Reik hem de helpende hand om meer evenwicht te krijgen. In ieder geval voordat frustratie, irritatie en afgunst de boventoon voeren.

6. Verander schaarste in overvloed

Veel kift ontstaat bij schaarste. Dan volgen jaloerse collega’s elkaar met argusogen: “Krijg ik evenveel als hij?” Natuurlijk zijn budget en ruimte vaak eindig, maar andere middelen zijn breder beschikbaar. Zoals kennis – die kun je uitstekend voor iedereen toegankelijk maken. Dat legt de basis voor samenwerking en wederkerigheid. Wees bovendien kwistig met complimenten, óók voor minder in het oog springende kwaliteiten.

7. Geef persoonlijke aandacht

Nog iets waar je eenvoudig mee kunt strooien: de tijd die jij als manager voor je medewerkers uittrekt. Elk mens wil gezien en gehoord worden, dus kijk en luister goed. Al met tien minuten onverdeelde aandacht per maand weet je hoe teamleden thuis en op het werk in hun vel zitten. Gouden informatie om verveling en overdruk te tackelen. Jouw aandacht is hét recept voor een gemotiveerd team waar iedereen elkaar het beste gunt. Meer tips over motiveren vind je hier.

8. Let op je taalgebruik

Als manager zend je soms subtiele signalen uit die onbedoeld de indruk wekken dat je bepaalde eigenschappen meer waardeert dan andere. Dit voedt jaloezie. Let dus goed op je woorden. Voorbeeld: prijs niet doorlopend medewerkers die het voortouw nemen, terwijl je loyale uitvoerders vergeet. Die laatste springen vaak minder in het oog, maar zijn net zo waardevol voor de organisatie.

9. Zeg nee tegen roddelen

Hoe vaak gebeurt het dat een medewerker even met je wil sparren, maar dat er vervolgens allerlei collega’s over de tong gaan? Overkomt je dit, maak er dan direct korte metten mee. Anders maak je je schuldig aan roddel en achterklap. Dan zet je de toon voor een ineffectieve cultuur, waarin dubbele agenda’s de boventoon voeren. Onveilig, improductief en letterlijk en figuurlijk ziekmakend.

10. Laat de ander op zichzelf reflecteren

Met een teamlid sparren over zijn samenwerking met anderen kan wel – maar dan waar het zijn eigen houding en gedrag betreft. Dan leg je de focus niet op die andere teamleden of collega’s, maar gaat het over je teamlid zelf en waarom hij bepaald gedrag van die anderen niet effectief kan hanteren. En vooral: wat hij nodig heeft om daar voortaan wél adequaat mee om te gaan.

11. Verwijder rotte appels uit de mand

Doet een teamlid ondanks herhaalde heldere afspraken niet wat je van hem verwacht? Het klinkt hard, maar verwijder de rotte appel dan zonder pardon uit de mand. Dit moment dient zich na drie keer aan. De ervaring leert dat een gebrek aan opvolging meer te maken heeft met onwil dan met onkunde. En hoe jammer het ook is: waar geen wil is, is geen weg. Dus weg met die jaloerse collega.

12. Zorg dat je teamleden hun sterke punten kennen en bekrachtigen

Doen waar je goed in bent… niets fijners dan dat. Dan geniet je van je werk en kun je de wereld aan. In een team is het belangrijk dat iedereen aan zijn of haar trekken komt. Daarom is het goed als alle teamleden hun sterke punten kennen en deze benutten. Dan is er geen strijd, kift of jaloezie. Bovendien blijkt uit onderzoek dat wanneer je positief naar jezelf kijkt, je ook positiever naar de ander kijkt.

13. Geef je jaloerse collega’s het goede voorbeeld

Hoe meer je openlijke jaloezie negeert, hoe lastiger het wordt. Help jezelf en de ander uit deze ongemakkelijke situatie door er geen taboe van te maken. Communiceer open en eerlijk, luister zonder onderbrekingen of tegenwerpingen, laat iedereen zijn of haar verhaal doen. Onderbouw meningen en gevoelens met feiten en concreet waarneembaar gedrag. Praat over het proces en niet over personen.

14. Creëer motivatie

Help je teamleden vooruit. Neem ze bij de hand en faciliteer hun ontwikkeling. Als je daarbij succesvolle medewerkers beloont met verantwoordelijkheid en vertrouwen, is dat gunstig voor die medewerkers én voor jou. Want je zult zien dat je zo een gemotiveerd en hecht team smeedt, dat jou op handen draagt.

15. Deel successen

Voor veel managers is de verleiding groot om resultaten en successen op hun persoonlijke conto te schrijven. Pas daarvoor op – je team neemt het je niet in dank af. Realiseer je dat je die successen niet had behaald zonder de inzet van je medewerkers. Maak er daarom een teamprestatie van: geef je team erkenning voor het succes en ga niet in je eentje met de eer strijken.

Laat je me weten wat jouw ervaring met je jaloerse collega is?

Deze 15 tips geven je veel tools in handen om de groei van je team te bevorderen. Want als iedereen zich op zijn eigen kracht richt en deze maximaal inzet voor het grotere geheel dan ontstaat er een team dat zijn weerga niet kent.

Wil je me vertellen welke ervaringen jij hiermee hebt? Laat hieronder je reactie achter. Ik reageer altijd.

6 reacties op “Help, ik heb een jaloerse collega – 15 tips om jaloezie in je team te voorkomen”

  • Ingrid schreef:

    Mooie tips Margriet. In mijn werk heb ik weinig last van jaloerse collega’s (ik werk alleen) maar het is altijd handig voor andere situaties. Bedankt!

    1. Margriet schreef:

      Dank je wel Ingrid voor je waardering. De tips zijn inderdaad breed toepasbaar, dus pas ze toe waar het groene monster rondwaart. Daar knapt iedereen van op.

  • Jantine schreef:

    Eigenwijze collega die herhaaldelijk worden gewezen op dingen die ze na laat of fout blijft doen uit luiheid..terwijl zij duidelijk de afspraken kent..de andere collega wijst haar hier steeds weer op…die er al 15 jaar werkt…zij pas een jaar en denkt alles beter te weten…er ontstaan irritaties die nu ontaarden in persoonlijk modder gooien naar en fouten verzinnen over de betere collega om eigen fouten te verbloemen.
    De betere collega reageert hier niet op maar de fouten die zij maakt blijven zo voortbestaan.
    Baas grijpt niet in omdat er personeelstekort is…

    1. Margriet Taams schreef:

      Beste Jantine, ik lees veel irritatie in je bericht over 1. de samenwerking tussen jouw collega’s en 2. hoe jullie baas daarmee omgaat. Ik weet niet precies waar de link met jaloezie ligt, maar wat ik wel beproef is dat jij je niet prettig voelt in deze situatie. Je vindt iets van drie personen, die allemaal met elkaar van doen hebben en waarin voor jou niet de juiste dingen gebeuren. Ik zou hierover met elk het gesprek aangaan en duidelijk maken welke nadelen jij ervaart van hun manier van (samen)werken. Bespreek wat er nodig is om deze nadelen voor jou op te lossen en maak hierover concrete afspraken. Zie er op toe dat deze afspraken worden opgevolgd en spreek waar nodig aan. Lees ook zeker mijn blog over UBAA http://www.fft.nl/ubaa-jij-ook-al Succes ermee.

  • Elles W. schreef:

    Hallo Margriet,
    Als jongste medewerker van een team (letterrlijk en figuurlijk), merk ik dat de “Oude kern” niet echt leuk reageert op het feit dat ik er een taak & urenuitbreiding bij heb gekregen (ben ik voor gevraaggd). Ook heb ik een opleidingsverzoek ingediend, die niet in goede aarde valt. Zelf willen ze niets, maar ook niet dat ik het doe. Hoe met al die stekeligheden om te gaan? Op zich prima mensen, maar dat gebemoei……ik moet eerlijk zeggen dat wat zij doen, mij niets interesseert (niet kwaad bedoeld).

    1. Margriet Taams schreef:

      Beste Elles, je vraagt aan mij hoe je met ‘al die stekeligheden’ om moet gaan? Mijn vraag aan jou is hoe je ermee om zou willen gaan en wat er nodig is van jou én van je collega’s om dat te bereiken? Zoals ik je bericht nu lees lijkt het alsof er verschillende ‘kampen’ zijn, die weinig met elkaar gemeen hebben. Voor één team klinkt me dat minder effectief en efficiënt in de oren en ik ben benieuwd hoe jullie teamleider naar het functioneren van zijn of haar team kijkt. Ook ben ik nieuwsgierig hoe jouw collega’s naar jullie als team kijken. Veel vragen om te stellen dus. Leuk als je me laat weten wat ze je opleveren.

  • Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
    Wil je ook werken zonder stress? Online workshop nu met jubileum aanbieding. Laat maar zien!