Help, een jaloerse collega – 15 tips tegen jaloezie in je team

Help, een jaloerse collega – 15 tips tegen jaloezie in je team

Een jaloerse collega... Je zult er maar last van hebben of – erger nog – een team hebben wat over elkaar heen buitelt van jaloezie.

Helaas hebben veel directeuren, managers en ondernemende professionals hiermee te maken, maar weten ze niet hoe ze ermee om moeten gaan. En dus laten ze het groene monster zijn gang gaan, waarmee ze zichzelf en hun teamleden geen dienst bewijzen.

Want jaloezie in je team heeft nare gevolgen. Jaloerse collega's staan in de weg van samenwerking en groei. En het escaleert van onderhuidse kift tot ziekmakende roddel of zelfs regelrechte sabotage.

Deze blog reikt je daarom 15 tips tegen jaloezie in je team aan. De meeste tips zijn gemakkelijk uit te voeren. En eentje is voor de meeste directeuren, managers en ondernemende professionals wat moeilijker.

15 tips tegen jaloezie in je team

Met de volgende tips kun je meteen je voordeel doen. En – bonus – ze zijn ook geschikt voor toepassing op je jaloerse collega 🙂

1. Accepteer dat hoge bomen veel wind vangen

Mensen zijn jaloers op de positie die je bekleedt, de macht die je hebt of het aanzien dat jouw werk met zich meebrengt. Laat je er niet door van de wijs brengen, maar accepteer dat het bij je positie hoort. Dat jij erboven kunt staan, maakt jou geschikt voor je functie – en niet degene die jaloers is. Vind je deze 'eenzaamheid aan de top' lastig? Werk dan aan je assertiviteit, zodat je 'hard on the matter' en 'soft on the person' vlot en vaardig combineert, zonder op korte of lange termijn in de negatieve dynamiek mee te bewegen.

2. Onderzoek je eigen jaloezie en doe er wat aan

Steekt het groene monster toch zijn kop bij jou op? Kijk dan in de spiegel. Juist als directeur, manager of ondernemende professional is het zaak dat je er op een productieve manier mee omgaat. Bedenk dat je jaloers bent, omdat je iets begeert van wat iemand kan, doet of heeft. Stoot die ander niet af. Onderzoek liever wat je nodig hebt om je eigen behoefte te bevredigen, zodat jouw jaloezie niet langer nodig is.

3. Creëer aparte taakgebieden

Zorg dat een jaloerse collega zichzelf en zijn functie los kan zien van de ander. Dat doe je door afzonderlijke taakgebieden, bevoegdheden en verantwoordelijkheden te creëren. Leg uit waarom iemand die bepaalde functie vervult. Dit voorkomt dat appels met peren vergeleken worden. En het wordt ineens veilig om kennis uit te wisselen en samen te werken.

4. Baseer je op feiten

Meningen en gevoelens zijn vruchtbare aarde voor jaloezie. Voor je het weet is het zaadje van afgunst geplant. Dan is je team meer bezig met praten over elkaar dan met elkaar. Hoe voorkom je dit? Baseer de samenwerking op feiten en concreet waarneembaar gedrag. Zorg dat je heldere doelen hebt voor je team en per teamlid. Maak afspraken over wie wat wanneer doet en spreek elkaar hierop aan. Meet voortgang en resultaat en stuur doel- en resultaatgericht bij. Dan ontstaat er een klimaat waarin iedereen wil leren.

5. Zorg voor een goede balans

Sommige mensen lijken fluitend door het leven te gaan – anderen ploeteren alleen maar. Hoe iemand in z'n vel zit, ligt enerzijds aan de eisen die vanuit werk, privé en hobby's aan hem worden gesteld en anderzijds aan zijn mogelijkheden in hoofd, hart en handen om aan die eisen te voldoen. Zie je een teamlid worstelen? Reik hem de helpende hand om meer evenwicht te krijgen. In ieder geval voordat frustratie, irritatie en afgunst de boventoon voeren. Ontdek hier meer over balans.

6. Verander schaarste in overvloed

Veel kift ontstaat bij schaarste. Dan volgen jaloerse collega's elkaar met argusogen: "Krijg ik evenveel als hij?" Natuurlijk zijn budget en ruimte vaak eindig, maar andere middelen zijn breder beschikbaar. Zoals kennis – die kun je uitstekend voor iedereen toegankelijk maken. Dat legt de basis voor samenwerking en wederkerigheid. Wees bovendien kwistig met complimenten, óók voor minder in het oog springende kwaliteiten. En – heel belangrijk – zorg ervoor dat jouw complimenten ontvangen worden door de ander. Een blij "dank je wel" is het beste bewijs.

7. Geef persoonlijke aandacht

Nog iets waar je eenvoudig mee kunt strooien: de tijd die jij als directeur of manager voor je medewerkers uittrekt. Elk mens wil gezien en gehoord worden, dus kijk en luister goed. Al met tien minuten onverdeelde aandacht per maand weet je hoe teamleden thuis en op het werk in hun vel zitten. Gouden informatie om verveling en overdruk te tackelen. Jouw aandacht is hét recept voor een gemotiveerd team waar iedereen elkaar het beste gunt. Meer tips over motiveren vind je hier.

8. Let op je taalgebruik

Als directeur, manager of ondernemende professional zend je soms subtiele signalen uit die onbedoeld de indruk wekken dat je bepaalde eigenschappen meer waardeert dan andere. Dit is koren op de molen van een jaloerse collega. Let dus goed op je woorden. Voorbeeld: prijs niet doorlopend medewerkers die het voortouw nemen, terwijl je loyale uitvoerders vergeet. Die laatste springen vaak minder in het oog, maar zijn net zo waardevol voor de organisatie.

9. Zeg "nee" tegen roddelen

Hoe vaak gebeurt het dat een medewerker even met je wil sparren, maar dat er vervolgens allerlei collega's over de tong gaan? Overkomt je dit, maak er dan direct korte metten mee. Anders maak je je schuldig aan roddel en achterklap. Dan zet je de toon voor een ineffectieve cultuur, waarin dubbele agenda's de boventoon voeren. Onveilig, improductief en letterlijk en figuurlijk ziekmakend.

10. Laat de ander op zichzelf reflecteren

Met een teamlid sparren over zijn samenwerking met anderen kan wel – maar dan waar het zijn eigen houding en gedrag betreft. Dan leg je de focus niet op die andere teamleden of collega's, maar gaat het over je teamlid zelf en waarom hij bepaald gedrag van die anderen niet effectief kan hanteren. En vooral: wat hij nodig heeft om daar voortaan wél adequaat – en dus niet als een jaloerse collega – mee om te gaan. Hoe je succesvol samenwerkt, ontdek je in dit artikel.

11. Verwijder rotte appels uit de mand

Doet een teamlid ondanks herhaalde heldere afspraken niet wat je van hem verwacht? Het klinkt hard – en daarom is dit ook de moeilijkste tip – maar verwijder de rotte appel dan zonder pardon uit de mand. Dit moment dient zich na drie keer aan. De ervaring leert dat een gebrek aan opvolging meer te maken heeft met onwil dan met onkunde. En hoe jammer het ook is: waar geen wil is, is geen weg. Dus weg met die jaloerse collega.

12. Zorg dat je teamleden hun sterke punten kennen en bekrachtigen

Doen waar je goed in bent… niets fijners dan dat. Dan geniet je van je werk en kun je de wereld aan. In een team is het belangrijk dat iedereen aan zijn of haar trekken komt. Daarom is het goed als alle teamleden hun sterke punten kennen en deze benutten. Dan is er geen strijd, kift of jaloezie, maar trots. Bovendien blijkt uit onderzoek dat wanneer je positief naar jezelf kijkt, je ook positiever naar de ander kijkt.

13. Geef je jaloerse collega het goede voorbeeld

Hoe meer je openlijke jaloezie negeert, hoe lastiger het wordt. Help jezelf en de ander uit deze ongemakkelijke situatie door er geen taboe van te maken. Communiceer open en eerlijk, luister zonder onderbrekingen of tegenwerpingen, laat iedereen zijn of haar verhaal doen. Onderbouw meningen en gevoelens met feiten en concreet waarneembaar gedrag. Praat over het proces en niet over personen. En check je communicatie. Hier ontdek je meer over transparant communiceren.

14. Creëer motivatie

Help je teamleden vooruit. Neem ze bij de hand en faciliteer hun ontwikkeling. Als je daarbij succesvolle medewerkers beloont met verantwoordelijkheid en vertrouwen, is dat gunstig voor die medewerkers én voor jou. Want je zult zien dat je zo een gemotiveerd en hecht team van sterke schakels smeedt, dat jou op handen draagt.

15. Deel successen

Voor veel directeuren, managers en ondernemende professionals is de verleiding groot om resultaten en successen op hun persoonlijke conto te schrijven. Pas daarvoor op – je team neemt het je niet in dank af. Realiseer je dat je die successen niet had behaald zonder de inzet van je medewerkers. Maak er daarom een teamprestatie van: geef je team erkenning voor het succes en ga niet in je eentje met de eer strijken.

Wil jij groeien met je team?

De 15 tips in deze blog geven je veel tools in handen om de groei van je team te bevorderen. Want als iedereen zich op zijn eigen kracht richt en deze maximaal inzet voor het grotere geheel dan ontstaat er een team met vleugels. Dan kom je samen van goed naar goud en zorg je er ook samen voor dat je goud behoudt.

In de kwart eeuw dat ik directeuren, managers en ondernemende professionals met hun teams vanuit mijn eigen bedrijf (FFT, 1997) begeleid, heb ik deze 15 tips verzameld. Ze werken in honderden organisaties van klein tot groot en in allerlei branches. Dit betekent echter niet dat ze zonder meer van toepassing zijn bij jouw team of in jouw organisatie. Soms is de praktijk weerbarstig en soms vind jij het lastig. Of allebei.

Gelukkig sta je er dan niet alleen voor. Kies uit een van de volgende opties en ik help je verder om jaloezie in jouw team om te buigen in productieve en plezierige samenwerking waarbij iedereen optimaal gedijt.

Vraag en antwoord

Heb je vragen over deze blog? Of wil je jouw ervaringen met een jaloerse collega of jaloezie in je team delen? Laat dan hieronder jouw reactie achter en ik antwoord persoonlijk.

Doe mee met mijn interactieve, online Masterclass

Stap nu uit jouw vicieuze cirkel van alsmaar harder werken, waardoor je tijd en energie krijgt voor jezelf en ontspannen excelleert aan de top. In slechts één uur krijg jij weer grip op je werk en leven. Meld je nu aan voor de interactieve, online Masterclass 'Succes Zonder Stress'.

Aanmelden Masterclass 'Succes Zonder Stress'

Exclusief 1 op 1 sparren

Wil je liever direct persoonlijk met mij in gesprek, zodat 0% overuren, 25% productiever en 100% leven jouw relaxte werkelijkheid wordt? Klik hier om jouw Doorbraaksessie te boeken en we spreken elkaar binnenkort.

6 reacties op “Help, een jaloerse collega – 15 tips tegen jaloezie in je team”

  • Ingrid schreef:

    Mooie tips Margriet. In mijn werk heb ik weinig last van jaloerse collega's (ik werk alleen) maar het is altijd handig voor andere situaties. Bedankt!

    1. Margriet schreef:

      Dank je wel Ingrid voor je waardering. De tips zijn inderdaad breed toepasbaar, dus pas ze toe waar het groene monster rondwaart. Daar knapt iedereen van op.

  • Jantine schreef:

    Eigenwijze collega die herhaaldelijk worden gewezen op dingen die ze na laat of fout blijft doen uit luiheid..terwijl zij duidelijk de afspraken kent..de andere collega wijst haar hier steeds weer op...die er al 15 jaar werkt...zij pas een jaar en denkt alles beter te weten...er ontstaan irritaties die nu ontaarden in persoonlijk modder gooien naar en fouten verzinnen over de betere collega om eigen fouten te verbloemen.
    De betere collega reageert hier niet op maar de fouten die zij maakt blijven zo voortbestaan.
    Baas grijpt niet in omdat er personeelstekort is...

    1. Margriet Taams schreef:

      Beste Jantine, klopt het dat ik irritatie lees over 1. de samenwerking tussen jouw collega's en 2. hoe jullie baas daarmee omgaat? Ik weet niet precies waar de link met jaloezie ligt, maar wat ik wel proef is dat jij je niet prettig voelt in deze situatie. Je vindt iets van drie personen, die allemaal met elkaar van doen hebben en waarin voor jou niet de juiste dingen gebeuren. Ik zou hierover met elk het gesprek aangaan en duidelijk maken welke nadelen jij ervaart van hun manier van (samen)werken. Bespreek wat er nodig is om deze nadelen voor jou op te lossen en maak hierover concrete afspraken. Zie er op toe dat deze afspraken worden opgevolgd en spreek aan waar nodig. Lees ook zeker mijn blog over UBAA http://www.fft.nl/ubaa-jij-ook-al Succes ermee.

  • Elles W. schreef:

    Hallo Margriet,
    Als jongste medewerker van een team (letterrlijk en figuurlijk), merk ik dat de "Oude kern" niet echt leuk reageert op het feit dat ik er een taak & urenuitbreiding bij heb gekregen (ben ik voor gevraaggd). Ook heb ik een opleidingsverzoek ingediend, die niet in goede aarde valt. Zelf willen ze niets, maar ook niet dat ik het doe. Hoe met al die stekeligheden om te gaan? Op zich prima mensen, maar dat gebemoei......ik moet eerlijk zeggen dat wat zij doen, mij niets interesseert (niet kwaad bedoeld).

    1. Margriet Taams schreef:

      Beste Elles, je vraagt aan mij hoe je met 'al die stekeligheden' om moet gaan? Mijn vraag aan jou is hoe je ermee om zou willen gaan en wat er nodig is van jou én van je collega's om dat te bereiken? Zoals ik je bericht nu lees lijkt het alsof er verschillende 'kampen' zijn, die weinig met elkaar gemeen hebben. Voor één team klinkt me dat minder effectief en efficiënt in de oren en ik ben benieuwd hoe jullie teamleider naar het functioneren van zijn of haar team kijkt. Ook ben ik nieuwsgierig hoe jouw collega's naar jullie als team kijken. Veel vragen om te stellen dus. Leuk als je me laat weten wat ze je opleveren.

  • Laat een reactie achter

    You have to agree to the comment policy.

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.