Eigen verantwoordelijkheid begint bij jezelf

Herken je dit?

Je agenda puilt uit met afspraken en je voicemail staat vol met berichten. Je vergadert je suf en je to do list wordt alleen maar langer. Amper tijd om te eten, laat staan om je mail weg te werken.

Dat doe je vanavond wel als je thuis bent. Of in het weekend als je even ongestoord kunt werken. Je gezin is daar inmiddels wel aan gewend en is al blij als je het vlees snijdt. Dan eet je tenminste mee.


Als het lastig vindt om zaken voor elkaar te krijgen, is de kans is groot dat je dingen laat liggen. Waarom? Omdat je niet zelf de verantwoordelijkheid neemt. Confronterend? Mooi, dan ben je goed bezig…

In dit artikel ontdek je van alles over verantwoordelijkheid nemen, geven en afleggen. Ik heb het voor je opgedeeld in overzichtelijke stukjes:


Eigen schuld

Zeg eens eerlijk… Hoeveel uren werk je echt elke week? Niet het aantal dat in je contract of opdracht staat, het aantal uren dat je echt maakt.

  • Op kantoor, onderweg en thuis
  • Overdag ‘s avonds en ‘s nachts
  • Als je boodschappen doet, aan het klussen bent of op stap met je familie of vrienden


Hoeveel uren werk jij?

Met de volgende opdracht geef je jezelf snel inzicht.

Opdracht: Jouw werkelijke werkweek

Geef in de tabel hieronder aan hoeveel uren je per dagdeel, per dag en per week werkt. Markeer je eventuele overuren met een asterisk (*).

MIJN WERKWEEK HUIDIGE WERKSITUATIE IN DAGDELEN
DAGEN OCHTEND MIDDAG AVOND NACHT TOTAAL
MAANDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
VRIJDAG
ZATERDAG
ZONDAG
TOTAAL

Hard werken is geen oplossing

Hoe harder je werkt hoe minder je bereikt. Hoe harder je werkt, hoe vermoeider en eenzamer jij wordt. En dat is logisch. Als jij bepaalde werkzaamheden op je neemt, hoeft een ander het niet te doen. Als jij deze werkzaamheden op je blijft nemen, leer jij het de ander af om het te doen.

Zo simpel werkt het.

De vraag is: hoeveel uren zou je WILLEN werken?


Hoeveel uren wil je werken?

Opdracht: Jouw gewenste werkweek

Geef in de tabel hieronder aan hoeveel uren je per dagdeel, per dag en per week zou willen werken. Dit mogen minder uren zijn dan je nu in je contract of opdracht bent overeengekomen.

MIJN WERKWEEK GEWENSTE WERKSITUATIE IN DAGDELEN
DAGEN OCHTEND MIDDAG AVOND NACHT TOTAAL
MAANDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
VRIJDAG
ZATERDAG
ZONDAG
TOTAAL


Werken vanuit je hart

Ik ben benieuwd op hoeveel uren je uitgekomen bent voor je gewenste situatie. En of je de tabel echt en eerlijk ingevuld hebt.

Als je dit hebt gedaan kom je gegarandeerd aan minder uren per week, omdat je ook tijd aan je liefjes en liefhebberijen wilt besteden. Aan je lichaam en geest. Aan lanterfanten.

Hoeveel tijd heb je daarvoor nodig? Met de volgende opdracht kun je dat snel uitvogelen. Je ontdekt ook meteen waar het spaak loopt.

Opdracht: Jouw ideale 168 uur per week

Maak een tabel met de 7 dagen van de week in de kolommen en de 24 uren van de klok in de rijen.
Vul de tabel met de volgende activiteiten:

  • Slapen
  • Eten en drinken
  • Persoonlijke verzorging
  • Werken
  • Sporten
  • Hobbyen
  • Huishouden
  • Klussen
  • Studeren
  • Sociale activiteiten

Het uur van de waarheid

Hoe ziet jouw 168-uurschema eruit? Krijg je alle activiteiten ingepast? Kom je tijd te kort? Of ben je aan het smokkelen om alles wat je nu doet toch op een of andere manier in de tabel te persen?

Heb je alles kunnen inpassen?

Als jij alles ingepast hebt en je bent gelukkig en tevreden, kan ik je alleen maar aanraden om heerlijk te genieten van de balans die jij in je leven hebt gecreëerd.

Kom je tijd te kort?

Heb je minder tijd dan activiteiten? Dan is er werk aan de winkel. Het gaat erom dat je de 168 uur die je per week hebt, naar je hand zet.

Ben je een smokkelaar?

Heb jij alles wel ingepast, maar kom je eigenlijk tijd te kort? Dan voelt dat vast niet prettig. Je weet dat er niet meer uren per week zijn en je wilt ook geen activiteiten staken. Daarom doe je alles een beetje. Dat wreekt zich, vroeg of laat. Je zit steeds minder lekker in je vel.


Weet wat je wil

Wil je zaken voor elkaar krijgen? Begin dan met vaststellen wat je wil. Hierin ben jij aan zet. Niemand kan deze vraag voor jou beantwoorden.

Als je niet weet wat je wilt, kun je erachter komen. Met hulp van anderen, die wel weten wat ze willen. Ken je die mensen? Zoek ze dan op. Ken je ze niet? Zorg dat je ze vindt. Met een beetje googelen en rondvragen in je netwerk is alles te vinden. Je kunt met iedereen die je nodig hebt in contact komen.

Niet weten, niet kennen en niet kunnen zijn smoesjes waar je jezelf niet mee in beweging krijgt. Smoesjes waardoor je je doelen en resultaten niet bereikt.


Ja-maren

Ben je het niet met me eens? En voelde je al een ‘ja maar’ in je opkomen? Mooi!

Met ‘ja-maren’ ben je bezig je gelijk te halen. Ook als je jouw ‘maar’ vooraf laat gaan door sorry, neem me niet kwalijk of ik wil niet flauw doen. Het is en blijft je gelijk halen.


Zo ben ik niet

Waarschijnlijk vind je van alles van de tekst hierboven. Mogelijk voel je flink verzet. Zo ben je niet, zo praat je niet en zo wil je ook niet zijn. Maar ondertussen…

We nemen nooit objectief waar. Onze communicatie gaat voortdurend mank doordat we verwijderen, generaliseren en vervormen. We laten dingen weg, praten in alles of niets termen en maken dingen groter of kleiner dan ze zijn.

Wat we denken te zien en horen nemen we aan als dé werkelijkheid. Terwijl het slechts jouw werkelijkheid is en niet per definitie de mijne of die van een ander.

Toch gedragen we ons naar die ene waarheid van onszelf.


Check de feiten

Check of jouw manier van denken ook die van een ander is. Zolang je dit niet doet, weet je het niet en vaar je op je eigen interpretaties en evaluaties. Daar kun je je lelijk in vergissen. Of misschien heb je die ervaring al eens gehad, dat je je er lelijk in vergist.


Wees SMART

Wil je dat jouw zaken voor elkaar komen? Wees dan SMART in jouw communicatie.

  • Specifiek: Zeg precies wat je bedoelt, noem kenmerken, details en verfijningen
  • Meetbaar: Maak wat je wilt concreet in centimeters, kilo’s, euro’s, graden, uren, enzovoort
  • Acceptabel: Zorg dat wat je wilt past binnen de waarden en normen van je omgeving
  • Realistisch: Wees nuchter in wat kan en stel redelijke eisen
  • Tijdgebonden: Stel deadlines, meet en weet

In dit artikel over SMART vind je er meer informatie over.


Ga voor resultaat

Als jij weet wat je wilt en hier glashelder over communiceert kan het niet anders dan dat jij je zaakjes voor elkaar krijgt. Anderen weten dan waar ze met jou aan toe zijn. Jij weet waar je met anderen aan toe bent. Zo niet, dan ga je daarover met de ander in gesprek.
In jouw persoonlijk management getuig je van:

  • Zelfreflectie
  • Openheid
  • Profilering
  • Actief luisteren
  • Probleem oplossen
  • Conflict hanteren

Je neemt jezelf en anderen de maat, omdat je samen succesvol wilt zijn.


Begin bij het begin

Zonder bewustwording geen bereidheid. Zonder bereidheid geen bekwaamheid. Zonder bekwaamheid geen effectiviteit.

Effectiviteitontwikkeling verloopt in drie stadia. Van bewustwording (WETEN) via bereidheid (WILLEN) naar bekwaamheid (KUNNEN). Dit geldt voor individuen, teams en organisaties, zowel zakelijk als privé.

Om jezelf te ontwikkelen in je effectiviteit moet je weten:


Goed voorbeeld doet goed volgen

Weet je nu al wat je hebt laten liggen, omdat jij je zaakjes niet voor elkaar krijgt? En begrijp je nu ook dat het aan jou ligt als anderen niet doen wat jij wilt waardoor jij te veel uren werkt?

Wees zelf het goede voorbeeld dat je van anderen verwacht. Dan gaat iedereen eigen verantwoordelijkheid nemen. En dan kun jij je ook verantwoorden over puike resultaten. Die je trouwens gewoon binnen jouw ideale werkweek realiseert.