Stop met hollen, start met luisteren naar jezelf! [PLUS: zelftest]

Waarom je maar blijft hollen

Hoe lang is het geleden dat je écht even rust nam en stilstond bij jezelf? Zodat je serieus de tijd had om eens goed naar jezelf te luisteren?

Best een tijd terug hè?

Maar – schrale troost – weet dat je hierin niet alleen staat! In onze westerse samenleving zijn we immers geconditioneerd om te presteren. En zeker als directeur, manager of ondernemende professional, waarin het bereiken van doelen en resultaten je functie is.

Begrijp me daarom niet verkeerd: er is niets mis met presteren. Alleen, doordat je daar zo op bent gefocust, vergeet je na te denken over jezelf. Over wat je prettig vindt en wat je nodig hebt. Over wat jij zou wíllen.

Je doet wat je doet, omdat... tja... omdat je nou eenmaal zo je boterham verdient. Of omdat je collega's hetzelfde doen. Of misschien wel omdat je niet beter weet en dus niets anders gewend bent.

En soms komt er dan een moment dat het allemaal niet zo makkelijk meer gaat. Dat jij meer moet dan dat je mag. Of meer doet dan dat je laat. Of allebei. Dan kom je met jezelf in conflict en zit je jezelf in de weg.

Ben je nieuwsgierig waardoor het je allemaal zo aanvliegt? Dat ontdek je door jezelf eens flink aan het denken te zetten. Over jezelf. En waarom je altijd maar aan het hollen bent, waardoor je je accu onvoldoende oplaadt en jezelf steeds verder uitput.

Ik ga je daar in deze blog bij helpen.

Hoe is het nu met jou?

Oververmoeidheid, stress en zelfs sleur: ze ontstaan doordat er iets in je leven niet in balans is. Het loont om te onderzoeken waar het aan schort – en zeker als je al langere tijd niet lekker in je vel zit.

Je lichaam en geest piepen en kraken niet voor niets en ook je omgeving geeft vast en zeker signalen dat het niet allemaal even soepel loopt. Een gat in de dag slapen helpt niet om deze onbalans op te lossen, een lang weekend weg evenmin en ook een vakantie is slechts een doekje voor het bloeden. Pas als je weet waar de onbalans zit, kun je er iets aan doen.

Daarom heb ik een zelftest van 35 vragen voor je gemaakt. Over jouw belasting in werk, privéleven en hobby's enerzijds en jouw belastbaarheid in hoofd, hart en handen anderzijds. Antwoord zo beknopt of uitgebreid als je wilt. De antwoorden zijn voor jezelf en helpen je om jouw accu op te laden én opgeladen te houden: 24 uur per dag, 52 weken per jaar, als je werkt en als je vrij hebt.

Het gaat erom dat je inzicht krijgt in de eisen die aan jouw functioneren gesteld worden en jouw mogelijkheden om daar mee om te gaan. Dus grijp nu je kans! Stop met hollen en start direct met luisteren naar jezelf!

Succes!

Luisteren naar jezelf in je werk

Wat vraagt jouw werk van jou qua belasting? In de volgende alinea's is deze vraag in vier overzichtelijke mootjes gehakt: inhoud, arbeidsomstandigheden, -verhoudingen en -voorwaarden.

Inhoud: Wat is je functie?

  1. Welke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden heb je?
  • Wat staat er in je arbeidsovereenkomst en wat doe je in werkelijkheid?
  • Wat mag je wel en wat mag je niet?
  • Waarover mag je beslissen?
  • Waarop heb je invloed?
  1. Wat zijn je doelen en deadlines?
  • Wat moet je presteren, bereiken of doen?
  • Binnen welke tijd?

Wat zijn jouw arbeidsomstandigheden?

De omstandigheden waaronder je werkt zijn van invloed op de druk die je door je werk ervaart. De volgende vijf vragen geven een indruk van de belastende factoren in je werk.

  1. Waar werk je?
  • Thuis, onderweg, buitenshuis?
  • In binnenland of buitenland?
  • Online of offline?
  1. Wanneer werk je?
  • Ochtend, middag, avond, nacht?
  • Weekend, zon- of feestdagen?
  • Wissel-, oproep- of ploegendiensten?
  1. Met wie werk je? (mensen)
  • Collega's, klanten of leveranciers?
  • Medewerkers of managers?
  • Bestuurders, commissarissen of aandeelhouders?
  • Internen of externen?
  • Hoog- of laagopgeleiden?
  • Leerlingen of professionals?
  • Jongeren of ouderen?
  • Allochtonen of autochtonen?
  • Alleen of samen?
  1. Met wat werk je? (middelen)
  • Gereedschappen, machines en apparatuur?
  • ICT-middelen en -voorzieningen?
  • Stoffen en materialen?
  1. Onder welke condities werk je?
  • Weersomstandigheden: wind, regen, zon, sneeuw, ijs
  • Temperatuur: koude, warmte, air conditioning
  • Zicht: licht of donker
  • Geluid: lawaai of stilte
  • Geur: aangename of vieze luchtjes

Wat zijn jouw arbeidsverhoudingen?

Jouw arbeidsverhoudingen zijn van invloed op jouw autonomie, waardoor je meer of minder regelruimte ervaart in jouw werk.

Hoe belangrijk deze eigen regie is, blijkt uit deze ziekmakende cijfers gebaseerd op de jaarlijkse factsheets over werkstress van TNO. Hoe minder autonomie, hoe meer verzuim door stressklachten. En vice versa.

In hoeverre voel jij je vrij om jouw eigen scepter te zwaaien over jouw eigen werkterrein?

  1. Wie beslist over wat?
  2. Met wie werk je samen?
  3. Waarover ben jij de baas?

Wat zijn jouw arbeidsvoorwaarden?

Welke arbeidsvoorwaarden geniet je en hoe tevreden ben je daarover? En ook niet onbelangrijk, wat staat hierover op schrift?

Elk mens heeft behoefte aan duidelijkheid, omdat hij daardoor weet waar hij aan toe is. In je arbeidsovereenkomst is die duidelijkheid geregeld, zowel materieel als materiaal, in primaire, secundaire en eventuele tertiaire arbeidsvoorwaarden.

Hoe snor zit het met jouw arbeidsvoorwaarden op de volgende punten?

  1. Qua inspanning en ontspanning?
  • Lusten versus lasten?
  • Kosten versus baten?
  • Passie, plezier en energie?
  1. Qua beloning en waardering?
  • Salaris en onkostenvergoeding
  • Verzekeringen en voorzieningen
  • Auto van de zaak, laptop…
  1. Qua middelen en mogelijkheden?
  • Tijd
  • Geld
  • Comfort
  1. Qua groei en ontwikkeling?
  • Opleiding, training en coaching
  • In-, door- en uitstroom
  • Promotie en demotie
  • Complimenten en erkenning
  1. Qua rust en herstel?
  • Werktijden
  • Reistijden
  • Rusttijden
  • Pauzes
  • Vakantie
  • Verlof

Luisteren naar jezelf privé

Naast je werk heb je een privéleven, waarin je allerlei rollen vervult. Als partner, ouder en kind – in 'de echt', als stief- of schoonfamilie of als 'exen'. Maar ook als vriend, buurman of burger.

In al die rollen wordt een beroep op je gedaan, waardoor je voor anderen klaar staat. Denk bijvoorbeeld aan het geven van aandacht, het verlenen van (mantel)zorg en het helpen bij klussen en karweitjes. Maar ook het regelen en organiseren van feesten en partijen of het uit handen nemen van zorgen of ongemakken.

Wat vraagt jouw privéleven in dit soort rollen allemaal van jou qua belasting?

  1. In je gezin?
  2. Aan je familie?
  3. Bij je vrienden?
  4. Voor je kennissen?
  5. In je woonomgeving?
  6. Naar de samenleving?

Luisteren naar jezelf in hobby's en interesses

En dan hebben we nog jouw hobby's en interesses, die belasting met zich meebrengen

Wat vragen die allemaal van jou in tijd en energie, maar ook van jouw aandacht en betrokkenheid? Voeden ze je geestelijk en lichamelijk, omdat je er plezier aan beleeft? Of loop je erop leeg, omdat ze meer als werk of corvee voelen?

Voor jouw gemak vind je hieronder negen aandachtsgebieden op een rijtje, waarmee je snel kunt achterhalen hoe de vlag er voor jou bijhangt.

  1. Sport en spel?
  2. Kunst en cultuur?
  3. Natuur en gezondheid?
  4. Vakantie en reizen?
  5. Huis en bezit?
  6. Studie en ontwikkeling?
  7. Geloof en levensbeschouwing?
  8. Vrijwilligerswerk en goede doelen?
  9. Verenigingen, clubs en netwerken?

Luisteren naar jezelf als uniek mens

Met de voorgaande vragen heb je helder gekregen hoe het zit met jouw belasting in werk, privé en hobby's, waardoor je meer of minder druk van buitenaf ervaart.

Daarnaast is het belangrijk dat je weet hoe het zit met jouw belastbaarheid in hoofd, hart en handen, zodat je niet ten prooi valt aan te veel of te weinig spanning van binnenuit.

De laatste vijf vragen helpen je inventariseren wat je allemaal geestelijk en lichamelijk in huis hebt, zodat je naar jezelf kunt luisteren als uniek mens.

Om naar jezelf te luisteren als uniek mens dienen de laatste vijf vragen:

  1. Wat zijn jouw talenten en kwaliteiten?
  2. Welke kennis, kunde en ervaring heb je?
  3. Hoe zijn je conditie en gezondheid?
  4. Welke oefening en training heb je?
  5. Wat zijn je mindset en vaardigheden?

Hoe is jouw balans?

Hoe was het voor je om deze vragen te beantwoorden? Heb je nu de eisen van jouw omgeving aan jouw functioneren helder? En weet je ook wat jouw mogelijkheden zijn om aan die eisen tegemoet te komen?

Mooi. Dan heb je alle informatie om vast te stellen hoe het met jouw balans tussen belasting en belastbaarheid zit en waar jouw accu op leegloopt dan wel van oplaadt.

Want als je zo naar je lijstje kijkt, waar zitten dan de knelpunten? Waarschijnlijk werden die al duidelijk toen je de antwoorden opschreef. Of door de moeite waarmee je tot je antwoord kwam.

Misschien was je verrast, toen je zag hoeveel ballen je in de lucht houdt. Of schrok je, omdat je maar weinig toekomt aan de dingen die je energie geven. En mogelijk begon je zelfs te dromen van nieuwe uitdagingen – want ook sleur veroorzaakt stress.

Wat je antwoorden ook waren, weet dat wat je wel of niet aankunt voor iedereen anders is. Waar jij blij van wordt, kan je collega slapeloze nachten bezorgen. En wat jou gestrest maakt, doet een ander misschien weer fluitend.

Zorgen voor je eigen belasting en belastbaarheid

Hoe je het ook wendt of keert, alles draait om balans tussen jouw belasting en belastbaarheid. Die balans moet kloppen, want anders loop je vast. Ofwel met je omgeving, ofwel met jezelf, of met allebei.

Hoe dat precies werkt? En hoe je zorgt dat er wél evenwicht is, zodat je accu altijd oplaadt?

Dat leg ik je haarfijn uit in mijn model over belasting en belastbaarheid, waarmee ook jij jouw eigen balans kunt herstellen. Zodat jouw moeten en mogen voortaan met elkaar in evenwicht zijn en jouw doen en laten ook.

Stel je voor hoeveel minder druk en spanning je dan zou ervaren? Met hoeveel meer gemak en genot je dan zou presteren? En hoeveel meer tijd en energie je dan zou je overhouden voor jezelf, je lieverds en je liefhebberijen?

Ik gun het je van harte! Jij jezelf ook? Ga nu naar het model, zodat je je voortaan over jouw belasting en belastbaarheid geen zorgen meer hoeft te maken. 🙂

Hulp om naar jezelf te luisteren

Merk je aan het lezen van deze blog dat je het lastig vindt om te stoppen met hollen?

  • Omdat je de vragen om te luisteren naar jezelf niet beantwoord hebt op papier?
  • Of omdat je ze slechts vluchtig gescand hebt en niet echt de tijd hebt genomen om ze op je in te laten werken?
  • Of omdat je ze volledig overgeslagen hebt en meteen naar het einde bent gescrold?

Ik help je graag om te luisteren naar jezelf als jij bereid bent om serieus stil te staan bij jezelf.

Want ook jij kunt maximaal presteren in minimale tijd met ultieme relaties. Net zoals de duizenden directeuren, managers en ondernemende professionals uit de honderden organisaties, die je de afgelopen decennia voorgingen.

Ik heb drie mogelijkheden voor je, tenzij je besluit om zelfs nu nog door te hollen natuurlijk 🙁

Vraag en antwoord

Heb je vragen over deze blog? Of wil je jouw ervaringen met (niet) luisteren naar jezelf delen? Laat dan hieronder jouw reactie achter en ik antwoord persoonlijk.

Doe mee met mijn interactieve, online Masterclass

Stap nu uit jouw vicieuze cirkel van alsmaar harder werken, waardoor je tijd en energie krijgt voor jezelf en ontspannen excelleert aan de top. In slechts één uur krijg jij weer grip op je werk en leven. Meld je nu aan voor de interactieve, online Masterclass 'Succes Zonder Stress'.

Aanmelden Masterclass 'Succes Zonder Stress'

Exclusief 1 op 1 sparren

Wil je liever direct persoonlijk met mij in gesprek, zodat 0% overuren, 25% productiever en 100% leven jouw relaxte werkelijkheid wordt? Klik hier om jouw Doorbraaksessie te boeken en we spreken elkaar binnenkort.

Laat een reactie achter

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Photo by Jenny Hill on Unsplash