Je zou er bijna je deur voor dichtdoen. Want wat heb je een spijt als ze je weer eens weten te vinden. Komen ze met je praten over een probleem, zit na afloop hun aap ineens op jouw schouder. En omkijken, ho maar. Jij krijgt altijd alles wel voor elkaar, dus waarom zouden ze? Opgewekt lopen ze naar buiten….

Herken je bovenstaande situatie? En merk je dat jouw werk steeds meer verschuift naar je eigen tijd in het weekend? Lees dan vooral dit artikel.

Ik geef je drie super simpele vragen waardoor jij overspringende apen direct terug dirigeert naar de eigenaar. Ook nodig ik je graag uit mijn gratis e-book ‘In 5 stappen van stress naar succes’ te downloaden, waarmee je zelf grote stappen kunt maken.

Alle taken horen erbij

Thuis merken ze dat je keihard werkt. Steeds vaker zijn je werkuren uitgebreid naar de avond en ben je zondagmiddag aan het werk. Het reguliere werk vraagt nu eenmaal je aandacht. Visie en strategie, de P&C-cyclus en HRM-taken, het hoort er allemaal bij, en je merkt dat je er tijdens kantooruren niet meer aan toe komt.

Druk met andere dingen dan…

Dag in, dag uit, staat je agenda bomvol met vergaderingen, overleggen en besprekingen. Druk, druk en nog eens druk, maar als je goed kijkt naar de inhoud van deze meetings, dan blijkt het gros niet eens over jouw eigen werk te gaan.

Een superaap komt altijd met meer

Kijk je nog iets verder, dan blijkt dat je niet alleen de aap van een ander hebt overgenomen, ook het vinden van de oplossing is jouw verantwoordelijkheid geworden, net als de realisatie en de check of de oplossing werkt.

Waarom kunnen apen overspringen?

Mensen vinden het fijn om vriendelijk, sociaal en hulpvaardig te zijn, met veel aandacht voor een goede sfeer en gezelligheid. Als anderen problemen hebben, dan vinden ze dat vervelend en willen ze die zo snel mogelijk oplossen. Varend op hun kennis, kunde en ervaring strooien ze kwistig met inhoudelijke instructies en panklare adviezen hoe de anderen hun varkentjes kunnen wassen.

Welkom in de kudde

Als het beestje vies blijft, en de klant, collega of medewerker zich steeds opnieuw meldt met hetzelfde probleem, nemen mensen het probleem van de ander over – zonder de juiste vragen te stellen – waardoor het varkentje ongewassen blijft. Sterker nog: door overname en het daaropvolgende tijdsgebrek ontstaat vanzelf een hele toom met varkentjes, wachtend op het moment dat ze gewassen kunnen worden – een moment dat nooit komt.

Onbeperkt beschikbaar

Tenzij je een baan hebt, waarin je zeeën van tijd overhoudt – en wie heeft dat vandaag de dag? – gaat problemen oplossen van een ander niet in reguliere werktijd. Het gaat ten koste van jouw ontspanning en de tijd die je hebt voor je gezin en hobby’s.

Dirigeer overspringende apen direct terug

De oplossing is niet ingewikkeld, je moet het alleen wel doen. Steeds weer kom ik bij voorbeelden uit de praktijk tegen dat de volgende drie simpele vragen voor het gros van de problemen niet goed beantwoord worden:

  1. Wat is het probleem?
  2. Voor wie?
  3. En waarom?

Het hoe volgt pas na het wie en wat

Mijn klanten stel ik dan de vraag: ‘Als deze vragen niet zijn beantwoord door degene die met het probleem bij je aanklopt, en jij hebt deze antwoorden evenmin, hoe denk je dan dat je dit vraagstuk gaat oplossen? Als niet duidelijk is wat het probleem is voor wie en waarom, HOE kun je dan ooit een werkende oplossing voor alle belanghebbenden vinden?’

Dit kun jij ook bereiken

Stel je voor: Zeeën van tijd om ongestoord te werken aan je eigen problemen, die ook daadwerkelijk alleen door jou op te lossen zijn. Medewerkers nemen hun eigen verantwoordelijkheid, collega’s ook, iedereen helpt elkaar, maar wel met eigen verantwoordelijkheid over eigen problemen. Geen overspringende apen of energieverspilling aan halfzachte boodschappen, geen paniekvoetbal en praatjes voor de vaak, helemaal niets.

Stop met gebabbel

Een illusie? Nee, niet als je er bij elk probleem voor zorgt dat het geadresseerd is aan degene die het probleem heeft. Veel mensen praten in het luchtledige over problemen. Het is niet van zichzelf, nog van een ander. Daarmee wordt er eindeloos en ineffectief over gepraat, maar wordt er niets opgelost.

Adresseer de juiste persoon

Je hebt pas een probleem als je naam wordt genoemd en de ander je heel helder kan uitleggen wat jouw probleem is en waarom dat jouw probleem is. Pas als je weet dat het probleem je belang schaadt, jouw behoefte niet bevredigt of je dromen in diggelen gooit, ben je betrokken. Als je het DAAROM weet, staan jouw resultaten of relaties op het spel. Dan kan het je iets kosten of levert het je niet op wat je wel verwacht. Dat doet pijn en pijn is niet fijn. Dan ben je gemotiveerd aan de slag te gaan. Maar als het niet van jou is, tja… Daar gaat het vaak fout.

Echte hulp geven

Conclusie: zonder heldere antwoorden van de ander, verspil jij alleen maar tijd. Door elke keer weer de drie vragen – wat, wie en waarom – te stellen, voorkom je tijdverspilling, blijft de aap op de schouder van de ander en help je hem of haar ook nog daadwerkelijk met de eerste stap naar een goede probleemanalyse.

Herhaling is echt de kunst

In mijn jaarprogramma ‘Meer Succes, Minder Stress’ trainen deelnemers zichzelf consequent deze vragen te stellen waardoor ze een gezonde balans tussen werk, privé en hobby’s bereiken. Ze genieten in het hier en nu én hun aanwending van tijd, geld en middelen is doelgericht.

En nu jij

Herken jij je in de persoon die de apen op zijn schouder laat zetten? Vraag dan nu mijn gratis stappenplan ‘In 5 stappen van stress naar succes’ aan. Dan krijg je tips die je meteen in de praktijk kunt brengen. Wat heb je te verliezen? Download meteen dat e-book.

Dan zou het zomaar kunnen dat jij straks ook de drie vragen supersimpel toepast en vriendelijk, hulpvaardig en sociaal je doelen bereikt zonder het hele weekend te hoeven werken.

Klinkt goed, vind je niet? Laat hieronder je reactie achter. Ik reageer altijd.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Send this to a friend