Aanstaande maandag gaat mijn man onder het mes.
De vader van mijn kinderen. Mijn geliefde.
We kunnen niet wachten tot het zover is.

Kun je verlangen naar een ingrijpende operatie?

Het is onvoorzien. Ongewenst. En onwerkelijk.

Maar wel waar. En erg nodig. En erg impactvol.
Het is een van de 43 gebeurtenissen in je leven die zoveel stress opleveren dat je er je gezondheid goed voor in de gaten moet houden. Daarover gaat deze blog.

Ik geef je inzicht in die gebeurtenissen.

Na de operatie is het voor ons als gezin trouwens nog niet klaar. Daarna wacht een week vol onzekerheid. Met bijbehorende stress. Geen idee hoe het afloopt, maar lees verder.

Rampzalige gedachten

Papa verliezen? Mijn geliefde verliezen?

Geloof me: ik kan er wat van als ik me overlever aan mijn rampzalige gedachten.
Dan is niets te verschrikkelijk, bar of boos.

Erg, erger, ergst

Ik kan niet meer nuchter nadenken, feiten niet meer van fictie scheiden.
Muggen worden olifanten en ik zie overal beren op de weg.
Weg relativeringskunst.

En het erge is dat ik beter weet. Dat ik weet hoe ik mezelf de put in praat.
Maar dat ik mezelf niet kan weerhouden.

Als ik eenmaal begin te malen is het hek van de dam. Dan wordt erg, erger ergst.

Waarom doe ik mezelf dit aan?

Ik ben te persoonlijk betrokken. Het is mijn man, mijn maatje.
Het is de vader van mijn dochters.
Het is mijn lieverd met wie ik nog lang en gelukkig wil leven.

Ik ben onzeker. Mijn thuisbasis schudt op zijn grondvesten. Mijn geborgenheid, mijn veiligheid, mijn warme nestje.

Out of control

We zijn overgeleverd aan anderen. Wat zij weten, wie zij kennen en wat zij kunnen.
Aan hun planningen, roosters en protocollen. Aan hoe zij samenwerken. Aan wat zij communiceren.

In plaats van vrij en blij ons leven te leiden, volgen we nu de tredmolens van anderen.
Is mijn man een patiënt en ben ik de vrouw van een zieke man. Witte jassen bepalen onze agenda’s. Geen skivakantie maar ziekenhuis.

Even nuchter bekeken

Twee onderzoekers van de Universiteit van Washington, Thomas Holmes en Richard Rahe, hebben in 1967 een schaal ontworpen om alle grote gebeurtenissen in een mensenleven in kaart te brengen, en daarbij te kijken welke de meeste aanpassing vragen. Het is de oudste en bekendste schaal om stress te meten en hij wordt nog steeds gebruikt om te bepalen in hoeverre iemand zich in de gevarenzone bevindt.

In deze zogeheten ‘Sociale aanpassingsschaal’ heeft elke gebeurtenis een bepaalde waarde, die gerelateerd is aan de benodigde hoeveelheid aanpassing om met deze gebeurtenis om te kunnen gaan.

Hoe hoger de waarde, hoe groter het beroep op jouw sociale aanpassingsvermogen en hoe hoger jouw gevoeligheid voor stress.

nr. Gebeurtenis of situatie Waarde
1. Dood van (huwelijks)partner 100
2. (Echt)scheiding 73
3. Scheiding van tafel en bed 65
4. Dood van dierbaar familielid 63
5. Gevangenisstraf of opname in instelling 63
6. Persoonlijk letsel of ziekte 53
7. Huwelijk of geregistreerd partnerschap 50
8. Ontslag of faillissement 47
9. Hereniging met (huwelijks)partner 45
10. Pensionering 45
11. Verandering in gezondheid of gedrag van een familielid 44
12. Zwangerschap, miskraam, abortus of onvruchtbaarheid 40
13. Seksuele moeilijkheden 39
14. Gezinsuitbreiding 39
15. Verandering van baan of werk(gever) 39
16. Verandering in financiële toestand 38
17. Dood van een goede vriend 37
18. Verandering van beroep 36
19. Toenemende huwelijks- of relatieproblemen 35
20. Hoge hypotheek of lening 31
21. Executie van een hypotheek of lening 30
22. Veranderde beroepsverantwoordelijkheden (promotie, demotie) 29
23. Zoon of dochter gaat uit huis of zelfstandig wonen 29
24. Moeilijkheden met (schoon- of stief)familie 29
25. Bijzondere persoonlijke prestatie 28
26. Partner begint of stopt met werken 26
27. Begin of einde van schoolperiode 26
28. Verandering van levensomstandigheden 25
29. Verandering van persoonlijke gewoonten 24
30. Problemen met werkgever, leidinggevende, opdrachtgevers of klanten 23
31. Verandering van werktijden en arbeidsvoorwaarden 20
32. Verhuizing 20
33. Verandering van school of opleiding 20
34. Verandering in type en aantal vrijetijdsgewoonten 19
35. Verandering van kerkelijke activiteiten of geloof 19
36. Verandering van sociale activiteiten 18
37. Lage hypotheek of lening 17
38. Verandering van slaapgewoonten 16
39. Verandering van aantal familiebijeenkomsten 15
40. Verandering van eetgewoonten 15
41. Vakantie 13
42. Kerstmis / Sinterklaas 12
43. Kleine wetsovertreding, bekeuring 11

 

Hoe hoog scoor jij?

Je kunt zelf nagaan welke situaties jij de afgelopen 12 maanden hebt meegemaakt en welke totaalscore jou dat oplevert. Tel hiervoor de punten achter elk event bij elkaar op.

Met een totaal van 150 punten, gebaseerd op een periode van 12 maanden, heb je 50% kans op verslechtering van je gezondheid. Bij een totaal van 300 punten is die kans zelfs bijna 90%.

Afhankelijk van jouw persoonlijkheid en eerdere ervaringen met dergelijke gebeurtenissen zul je meer resp. minder in staat zijn om met deze life events om te gaan en daardoor minder resp. meer last hebben van stress.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Hou jezelf in de gaten als je hoog scoort op de ‘Sociale Aanpassingsschaal’.
Grote life events geven meer stress dan kleinere life events.
Maar veel kleinere life events samen kunnen wel de druppels zijn, die jouw emmer doen overlopen.

Wat in ieder geval niet helpt is stressen over deze life events, terwijl ze zich niet voordoen.
Hou je hoofd dan koel, je hart warm en je handen bezig. Regel je zaken goed en op tijd, onderhoud je lijf en relaties en verzeker je tegen risico’s die je niet zelf kunt dragen.

Hoe scoor jij?

Heb je vragen over je scores?
Laat ze me hieronder weten.
Je krijgt zeker antwoord van me.

2 Reacties

  1. Maddy

    277

    Antwoord
    • Margriet

      Hallo Maddy, met een score van 277 is het goed om jezelf in acht te nemen. Je hebt de afgelopen 12 maanden een flink aantal stressvolle gebeurtenissen meegemaakt, waardoor je een grote kans hebt dat je gezondheid hieronder lijdt. Zorg voor rust en herstel en creëer ruimte en vrijheid. Doe wat je leuk vindt en energie geeft, zeg ja tegen jezelf en nee tegen anderen.

      Vitale groet, Margriet Taams

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Send this to a friend