Stel je voor: overmorgen sta je waar je gisteren van droomde, omdat je vandaag bent gaan doen. Je team steunt elkaar door dik en dun en gaat mee in verandering. Jouw team ziet vooruit naar de toekomst en handelt daarnaar. Zonder angst, met elkaar, in goede en slechte tijden.

Dat klinkt goed, toch?

Maar hoe krijg je nu je team in beweging als niet iedereen mee wil bewegen zonder toekomstperspectief? Zegt jouw team ja tegen discomfort als je geen helderheid kunt geven op het hoe, maar je weet dat verandering wel nodig is?

Zorgen over de toekomst

Neem de kapitein van een schip. Hij ziet dat wat zijn bemanning nu doet niet goed genoeg is voor de toekomst en hij maakt zich zorgen.

Op korte termijn is het misschien nog goed genoeg, maar nieuwe schepen komen nu al in de vaart. Schepen die wendbaarder en sneller zijn. Ze maken slimmer gebruik van de kansen in de markt en benutten hun potentieel beter.

De nieuwkomers gedragen zich anders en winnen daarmee terrein: aan de wal, in de vaart én in het hoofd van de kapitein. De nood wordt in het dagelijkse werk misschien nog niet gevoeld, maar dat opdrachten langer op zich laten wachten – of zelfs niet meer binnenkomen omdat klanten vertrekken naar andere leveranciers – zijn feiten. Als er niets verandert, wordt de nood binnenkort hoog.

Niet wetende kapitein

De kapitein voelt de urgentie om te veranderen. Hij wil zijn schip de haven uit krijgen naar een nieuwe onbekende horizon.

Hij spreekt erover met zijn stuurman, maar die gesprekken verzanden in vragen als “Hoe gaan we dat dan precies doen?” En daar heeft de kapitein nog geen antwoord op waardoor de gesprekken over verandering steeds weer stranden.

Hij krijgt de stuurman niet aan zijn zijde en komt zo geen stap verder met de ontwikkeling van zijn materieel en bemensing.

Muitende matrozen

Deze impasse is koren op de molen van de matrozen die de kapitein ervan betichten dat hij steeds weer van alles bedenkt, maar niet tot uitvoering brengt. Zij horen tussendeks wel fluisteren over de koersverandering, maar merken daar niets van in de praktijk. Want zonder antwoord op de hoe-vraag stuurt de stuurman de matrozen niet aan op vertrek. En krijgen de matrozen alle ruimte om te muiten.

“Ja, het zal wel weer, er is niet eens een degelijke kaart, de kapitein bedenkt wel weer van alles, maar uitvoeren…”

Er heerst een klaagcultuur, waarin mensen over elkaar en demotiverende bazen praten, maar niet kijken wat zij zelf kunnen bijdragen.

Sussende stuurman

De stuurman maakt zich niet druk. Hij voelt de urgentie om te veranderen niet en sust de boel.

“Iedereen moet gewoon zijn ding doen. Daar hebben we het al druk genoeg mee, dus waarom ook nog eens moeilijk doen? Laten we het vooral gezellig houden…”

En dus blijft het schip op zijn vertrouwde plek in de haven liggen.

Op eieren lopen

En de kapitein?

Die loopt op eieren. Hij wil niet weer zijn neus stoten en ladingen kritiek over zich heen krijgen dat hij weer alles in zijn eentje aan het bedenken is, de groep niet meeneemt en voor de troepen uit vaart.

Dus tobt hij in zijn eentje en begraaft hij zich maar weer in zijn dagelijks werk. Aan de wal is genoeg te doen en aan de volgende wal ook. Zo leeft hij van vaart naar vaart en doet elke dag, week en maand meer van hetzelfde.

Overleven staat op het spel

Ondertussen blijft de kapitein de noodzaak voor verandering voelen en wil hij die graag samen met zijn stuurman, of nog beter, samen met zijn bemanning aangaan. Hij ervaart alleen geen samen. Hij voelt zich alleen in zijn gedachten over de toekomst.

“Waarom ziet de stuurman niet wat hij ziet? En waarom zien de matrozen het niet? Waarom wentelen ze zich in de weelde die ze nu nog denken te hebben en snappen ze niet dat overleven en continuïteit op het spel staan? Waarom staat hij er alleen voor, terwijl ze samen een team zouden moeten zijn?”

Gelukkig is er nu nog veel werk te doen. Nu nog wel…

Noodzaak tot veranderen duidelijk maken

Regeren is een kwestie van vooruit zien. Wie denkt dat morgen vroeg genoeg is, komt bedrogen uit. De concurrent is namelijk gisteren al begonnen.

Of je nu ondernemer, werkgever of werknemer bent, verandering is noodzakelijk om bij te blijven en mee te kunnen doen. In elke sector dringt de digitalisering door, wordt offline vervangen door online, komen nieuwe spelers op de markt die alles wat gebruikelijk is ter discussie stellen, ontwrichten of om zeep helpen.

Iedereen die zichzelf niet voortdurend opnieuw uitvindt, houdt op te bestaan. En dat einde is steeds sneller nabij.

Worstelen met jezelf

Mijn klanten worstelen met dit vraagstuk. Ze willen met hun leidinggevenden van versie 1.0 naar versie 2.0, met hun professionals van vakmanschap naar meesterschap, met hun bedrijf partner worden van hun klanten.

Het ontbreekt ze niet zozeer aan kennis en kunde om dit aan te pakken, het belangrijkste is dat mijn klanten deel zijn van het geheel dat niet functioneert. Zien dat zij zelf de situatie mede in stand houden, is hun grootste uitdaging voor verandering.

De balk in je eigen oog zien

Zo ziet de kapitein in mijn voorbeeld de splinter wel in het oog van de stuurman: die drukt zijn snor, houdt de boel tegen en het schip aan de kade.

Hij ziet niet de balk in zijn eigen oog: blijven soebatten, terwijl hij zichzelf bij de lurven zou moeten pakken en het lef zou moeten hebben om tegen de stuurman te zeggen dat het zo niet langer gaat. Dat er serieus werk aan de winkel is en niet veranderen geen optie is. Dat als hij zijn snor blijft drukken, omdat hij echt niet wil, daar het gat van de deur is.

Schets de sense of urgency

Als je overmorgen nog mee wilt doen, begin dan vandaag met het ventileren van je ambities en dromen. Zorg dat je iedereen die het wil horen meeneemt in je boodschap. Wees enthousiast en onderbouw met feiten waarom niet veranderen niet langer kan. Benoem de bedreigingen van buitenaf en de zwakten van binnenuit.
Sterkte-Zwakte analyse
Zorg dat de sense of urgency herkend en erkend wordt en dat er volmondig beaamd wordt dat er iets moet gebeuren, ook al weet je nog niet wat. Wees eerlijk dat dit ook voor jou een groot avontuur is en dat je nog niet weet hoe dit avontuur zal verlopen.

Lonkend perspectief

Maak ook duidelijk waar de externe kansen en interne sterkten liggen. Verbind binnen- en buitenwereld met elkaar. Deel successen uit het verleden en vertaal ze naar de toekomst. Schets een lonkend perspectief waarin iedereen tot zijn recht kan komen, en wees ook duidelijk waar dat niet kan. Wees ruimhartig in de middelen die je ter ondersteuning en ontwikkeling aanreikt.

Niet willen is een no go area

Maak iedereen ‘medeplichtig’ aan de pijn en de wil tot veranderen. Vraag management en medewerkers of ze meedoen. Recht op de man en vrouw af.

Alle spelers maken of breken een systeem. Iedereen heeft zijn bijdrage te leveren, daarover kan en mag geen enkele discussie zijn.

Als iemand iets niet kan of durft, dan kan hij gefaciliteerd worden om het alsnog te kunnen of te durven. Niet willen is echter een no go area. Dat betekent einde oefening. Schep daar van meet af aan duidelijkheid over. De tijden van weleer zijn voorbij, daarin blijven hangen ook.

Doe je mee?

Mensen houden niet van verandering, ze laten alles liever bij het oude. Dat is bekend, gemakkelijk en ze worden er niet moe van. Het is heerlijk rustig voor ons reptielenbrein, dat zich dan niet druk hoeft te maken over vechten of vluchten. Maar iedereen weet ook dat stilstaan feitelijk achteruitgang betekent.

Door de vraag tot meedoen te stellen komen alle beren op de weg tevoorschijn. Twijfels, onzekerheid, angsten, gevoelens en emoties. Deze moeten ook op tafel komen omdat ze verandering in de weg staan. Praten over onzekerheden maakt een stuk zekerder dan doen alsof alles oké gaat, terwijl dat niet het geval is.

Vul die team-scan in

De WAT en WAAROM bespreekbaar maken geeft energie, de HOE legt mens en zaak lam.

Als je met je team ja wilt zeggen tegen verandering, dan is hulp inroepen van iemand met kennis van zaken – iemand die ook echt kan doorpakken – een krachtbod. Met zo’n expert komt jouw schip op tijd uit de haven: alle hens aan dek, samen op avontuur.

Een eerste stap om te weten waar je nu staat met jouw team of organisatie is mijn gratis team-scan invullen. Voor vijf super gemotiveerde invullers heb ik deze en volgende week een half uur in mijn agenda vrijgemaakt om een topgesprek te voeren. Daarna kun je meteen jouw grootste tobber aanpakken.

Vul de team-scan in en maak die afspraak. Ik ben benieuwd of jij zo dapper bent. Laat hieronder je reactie achter. Ik antwoord altijd.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

SWOT afbeelding van Davin7Image:SWOT pt.svg, Publiek domein, Koppeling

Send this to a friend