Top 10 foute uitspraken van directeuren

Top 10 foute uitspraken van directeuren

Een van de allerleukste dingen in mijn werk is dat ik met heel veel verschillende mensen te maken heb. En nog leuker vind ik het om al die mensen effectief en efficiënt met elkaar te laten werken, zodat ze samen meer bereiken dan alleen en daar ook nog eens energie en plezier uithalen.

Soms loopt het niet lekker

In dik 22 jaar ondernemerschap heb ik meer dan 6000 directeuren, managers en ondernemende professionals aan me voorbij zien gaan, die op een of andere wijze tobden met zichzelf, hun team of organisatie. En sommigen hebben een onuitwisbare indruk op me gemaakt door hoe zij zich uitlieten over hun team of medewerkers.

Top 10 foute uitspraken

De meest foute uitspraken die ik ooit hoorde heb ik voor je verzameld in een top 10:

  1. “Met die dooie visjeseters komen we nergens.”
  2. “Ik heb maar één probleem, dat zijn mijn 79 medewerkers.”
  3. “Die moet eens een goede beurt hebben.”
  4. “Wat een pannenkoeken die managers.”
  5. “We houden elkaar vast (maar ondertussen ontsla ik je wel).”
  6. “Een grote inteelt club.”
  7. “Als je grijze haren had, nam ik je serieus.”
  8. “Procedure-n**kers.”
  9. “Als het maar gezellig is (ook al gaan we failliet).”
  10. “Hem kunnen we niets maken, want hij alleen weet alles.”

Bij de wilde spinnen af

Voor mij zijn deze uitspraken bij de wilde spinnen af. Zo ga je niet met medewerkers – of mensen in het algemeen – om. Of vind jij dit wel normaal? Lach je er smakelijk om? Doe je er nog een schepje bovenop? Hoor je het overal om je heen?

Waar is de LOVE?

Waarom ik me zo aan dit soort uitspraken stoor, is omdat ze niet stroken met mijn visie, missie en kernwaarden. Ze doen geweld aan wie ik ben en hoe ik in het leven sta. Aan hoe ik met anderen omga en hoe ik het ook fijn vind dat anderen met mij omgaan.

LOVE staat daarin centraal: Leiderschap, Ondernemerschap, Verbinding en Energie. En effectief voorbeeldgedrag: in denken, durven en doen.

Mens erger je niet

In de vorige paragraaf gaf ik een kijkje in mijn hersenpan en liet ik ook mijn emoties de vrije loop. Waarschijnlijk herkende je onmiddellijk ‘de eiser’ als irrationeel gedachtepatroon en de daarmee gepaard gaande frustraties dat het niet gebeurt zoals het hoort.

Maar voelde je ook wat er met je gebeurde, toen je dat las? Wat dacht je? Wat vond je? En hoe gedroeg je je?

  • Kwam je in de ‘O, ja’-stand van (h)erkenning?
  • Stond je in de ‘O, nee’-stand van ontkenning?
  • Of bleef je in de ‘O’-stand van neutraliteit?

Bij effectief denken, durven en doen past de ‘O’-stand. De andere twee standen passen daar niet bij, tenzij je je bewust bent van de kleuring die je met (h)erkenning of ontkenning geeft en daar ook verantwoordelijkheid voor neemt als het niet zo uitpakt als bedoelt.

Elk grapje heeft een trapje

Terug naar de 10 foute uitspraken. Natuurlijk zou je die weg kunnen lachen of er onverschillig over doen: “Zo is hij nu eenmaal…” of “Een lolletje op z’n tijd moet kunnen”.

Maar elk grapje heeft een trapje en elk geintje heeft een seintje. En mensen zijn reuze gevoelig voor juist die trapjes en die seintjes, omdat ze niet open, eerlijk en direct worden gebracht. Ze worden verpakt in het grapje of geintje, maar ondertussen wordt er kennelijk iets anders gedacht en gevonden wat niet zo lollig is. Wat wil die ander nu precies zeggen? Is hij nu wel of niet tevreden? Voldoe je nu wel of niet?

Welk voorbeeld ben jij?

Ik ben van mening dat je als directeur een voorbeeldfunctie hebt, waar je je op ieder moment bewust van mag zijn. Enerzijds betekent dit glashelder zijn in wat je zegt, doet en laat. en anderzijds waardering tonen voor de mensen met wie je je omringt. Anders ben je al snel een demotiverende baas – het percentage medewerkers dat daar last van heeft liegt niet.

Practice what you preach

Omdat ik zelf ook een effectief voorbeeld wil zijn, heb ik alle directeuren die zich op voornoemde wijze uitlieten bevraagd vanuit de ‘O’-stand.

Daarbij heb ik ze zelf tot de conclusie laten komen of hun houding en gedrag constructief bijdraagt aan de doelen en resultaten van hun organisatie. Het antwoord was veel ge-ja-maar, wat we uiteindelijk konden samenvatten in een simpele reactie: NEE.

Ook heb ik ze vragen gesteld of er mogelijk een verband kon zijn met het verloop, het verzuim en de onvrede bij collega’s. Na heel veel smoesjes en excuses kwam ook hier het inzicht dat het eigen doen en laten verre van helpend was om samen met de medewerkers en teams een vitale cultuur neer te zetten.

Tenslotte heb ik gevraagd of ze zelf zo bejegend zouden willen worden. Het antwoord was stilzwijgen met schaamrood op de kaken.

Schoon het nest

Van de meeste directeuren heb ik daarna opdrachten gekregen om ze te helpen om effectiever met zichzelf, hun teams en medewerkers om te gaan.

En met succes: het nest is weer schoon, omdat er binnen de hele organisatie zelfreinigend vermogen ontwikkeld is door open en eerlijk met elkaar te communiceren en ieder zijn of haar verhaal te laten doen. Door naar elkaar te luisteren zonder onderbrekingen of tegenwerpingen en meningen en gevoelens te onderbouwen met feiten en concreet waarneembaar gedrag. Door met elkaar te praten en niet over elkaar. En door communicatie te checken en te toetsen op begrip.

Zo eenvoudig? JA. Maar ook eenvoudig te realiseren? NEE.

Verloochen jezelf niet

Met enkele directeuren ben ik niet tot zaken gekomen, omdat zij het gesprek over hun eigen aandeel in de problemen die ze ervoeren niet aan wilden gaan.

Zij wilden dat hun omgeving ander gedrag ging vertonen zonder dat zij zelf iets hoefden te veranderen. Maar helaas, pindakaas, daar geloof ik niet in. En zeker niet bij directeuren van wie effectief voorbeeldgedrag verwacht mag worden.

Tegen die directeuren zeg ik NEE, omdat ik altijd JA tegen mezelf wil kunnen zeggen – vanuit LOVE.

Wil jij mijn hulp?

Zet dit artikel je aan het denken? Over jezelf en het effect van je eigen uitspraken? Of over anderen en wat hun uitspraken met jou doen? Doe er je voordeel mee en zorg dat je je eigen nest opschoont door te werken aan zelfreinigend vermogen binnen jouw team en organisatie.

Heb je daar hulp bij nodig? Meld je dan aan voor een gratis Doorbraaksessie. Als je mij weet te overtuigen van jouw motivatie en bereidheid om naar jezelf te kijken, maak ik een plekje vrij in mijn agenda.

PS Wat is het ergste dat jij een leidinggevende ooit over zijn team of medewerkers hebt horen zeggen? Laat het hieronder weten in een reactie. Ik reageer altijd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Wil je ook werken zonder stress? Online workshop binnenkort weer beschikbaar. Laat maar zien!