Van voornemens naar resultaten – dit zijn de 7 succesfactoren

Goede-voornemens

Wat denk je: gaan jouw goede voornemens dit jaar eindelijk wél naar resultaten leiden?

Gek toch dat we dat steeds weer willen. En dat het steeds niet lukt.

We weten wat we willen, we nemen ons dat voor in de sterk symbolische overgang van het oude naar het nieuwe jaar en we denken dat dat gaat helpen om ze uit te laten komen.

Was het maar zo simpel. Vrijwel alle voornemens sneuvelen binnen twee weken. Sommige al de eerste dagen. Een enkele al na een uur of drie.

De jouwe ook?

  • Inmiddels heb je je eerste prakje uit de magnetron alweer gegeten – je gezin was al klaar, jij laat thuis.
  • Twee keer per week sporten is precies een keer gelukt – maar dat komt wel weer.
  • En je hebt pas een paar avonden en afgelopen weekend doorgewerkt – dat is echt een stuk beter dan vorig jaar november.

Alleen: het sluipt erin. Als je echt eerlijk bent heb je al een hele werkdag extra gewerkt dit jaar. Terwijl dat echt niet meer de bedoeling was. Je wilde op tijd naar bed doordeweeks. In het weekend tijd voor jezelf, je gezin en je hobby's. Een lekkere vrijpartij in plaats van een slaapmutsje achter de laptop. Moe worden van wandelen in de natuur.

Hebben jouw goede voornemens de eerste weken van het nieuwe jaar overleefd? Grote kans van niet. Statistisch gesproken mislukt 92% van alle goede voornemens.

Maar hoe kom je dan bij die 8% die wel van voornemens naar resultaten komen? Dat laat ik je zien in deze blog. Ik geef je 7 succesfactoren die werken en die je zelf in de hand hebt.

Maar je moet ze wel eerst kennen.

1. Stel een persoonlijk doel

Waarom maken we eigenlijk goede voornemens?

  1. Omdat iets niet bevalt.
  2. Of omdat iets beter, leuker of prettiger kan.

In het eerste geval willen we van die situatie af. In het tweede geval willen we deze situatie verbeteren.

Wat is jouw drijfveer?

Zowel pijn als plezier zijn drijfveren om te willen veranderen.

  • Pijn willen we voorkomen.
  • Plezier willen we uitbreiden.

Als je een goed voornemen hebt, is het belangrijk om je van de onderliggende drijfveer bewust te zijn. Welk doel wil je met dit voornemen bereiken? Wil je ergens 'vanaf' of wil je ergens 'naartoe'? En waarom is dat zo belangrijk voor je?

In 'vanaf' formuleringen zou dat als volgt kunnen klinken: "Waarvan heb je dan geen last meer?" "Waar tob je dan niet meer mee?" Of "Waarover hoef je dan geen stress meer te hebben?"

In 'er naartoe' formuleringen kun je bijvoorbeeld denken aan: "Welke geneugten beleef je dan?" "Waar top je dan mee?" Of "Waarin ben je dan succesvol?"

Zorg voor intrinsieke motivatie

Welke formulering je ook kiest, met een intrinsieke motivatie is je kans van slagen vele malen groter dan wanneer je verandert, omdat het moet of van je wordt verwacht.

We springen niet door hoepeltjes, omdat anderen dat willen. Dat doen we alleen als we daar ook zelf een gat in zien. Zien we dat niet? Dan springen we niet. "You can lead a horse to water, but you cannot make it drink."

Hoe zit het met jouw motivatie om van voornemens naar resultaten te komen?

Scoor jezelf per goed voornemen op een schaal van 1 tot en met 10.
1 is slecht, 10 is uitmuntend.
Hoe hoger je motivatie, hoe groter je kans om te slagen!

In mijn programma's werk ik daarom alleen met 100% gemotiveerde deelnemers. Want anders behaal ik geen resultaat. En dat is het enige risico wat je met me loopt door met me in zee te gaan 😉

2. Benoem je resultaten

Wat zijn de resultaten als je jouw doel bereikt?

  • Welke 'rapportcijfers' krijg je dan van klanten, medewerkers of je leidinggevende?
  • Hoeveel euro's, kilo's, centimeters heb je dan bespaard of gewonnen?
  • Waar ben je gegroeid of gekrompen?
  • Wat heb je meer of minder voor elkaar gekregen?
  • En hoe voel je je dan?

Maak je doelen tastbaar en concreet. Geef ze kleur, geur en smaak. En hang ze aan de grote klok, want daardoor gaan jouw goede voornemens en de resultaten die je beoogt leven. Voor jezelf én voor je omgeving.

Bijvoorbeeld:

"Eind 2021 heb ik geen hoge bloeddruk meer, omdat ik mijn stress hebt aangepakt en niet meer tobbend door het leven ga. Het piekeren en malen over mijn werk en inkomen houden me niet meer uit m'n slaap en mijn korte lontje is verdwenen. Ik ben de rust zelve, omdat ik mijn leven in eigen hand hebt genomen en niemand mij meer gek maakt. Ik heb ook een stuk minder rimpels." 😉

Bijkomend voordeel van wijd en zijd bekend maken, is dat je hulp krijgt aangereikt om jouw goede voornemens in resultaten om te zetten – mensen helpen nu eenmaal graag. Ook kun je gemakkelijker aan een 'accountability'-partner komen. Want doelen bereik je stukken eenvoudiger als iemand anders jou bij 'je eigen les' houdt. En je daarbij af en toe voorziet van een 'aai over de bol' of een 'schop onder de kont'. Waar je alleen komt weet je al van de afgelopen jaren...

3. Meet en weet

Weet jij waar jij nu staat in jouw goede voornemens?

  • Hoe lang ben je al bezig?
  • Wat is je voortgang?
  • Gaat het naar wens?

Om deze vragen te kunnen beantwoorden heb je feiten nodig. Over het begin, het einde en tussendoor.

Dit kun je allemaal meten: een nulmeting, een tussenmeting en een eindmeting.

Je meet niet in het wilde weg, maar doel- en resultaatgericht. In heldere waarden en met duidelijke normen – in tijd, geld en middelen. Zodat je kunt sturen op slagen en succes. En kunt dealen met falen en stress. Het proces van voornemens naar resultaten wordt daardoor beheersbaar en behapbaar.

Persoonlijk Succes Plan en weekverslag

Tijdens mijn leiderschapsprogramma 'Meer Succes, Minder Stress' werken de deelnemers met een Persoonlijke Succes Plan en weekverslag. Hierdoor weten ze per doel precies waar ze staan in resultaten en hoe het gaat in voortgang. Met deze feiten is het een fluitje van een cent om doel- en resultaatgericht (bij) te sturen. Zo maken ze 0% overuren, 25% productiever werken en 100% leven binnen een jaar waar.

4. Neem de tijd

Je doelen bereiken kost tijd.

Het gras van de buren

"Dorpsgenoten van me hebben een fenomenaal gazon. Het is zo groen en zo precies gelijk, dat ik me 's ochtends, als ik er met hardlopen voorbijkom, in Engeland waan. Het is het mooiste gazon dat ik ken. En weet je wat nu zo mooi is? Ik zie de trotse eigenaren nooit aan het gras trekken. Logisch zou je zeggen: gras groeit niet harder door eraan te trekken."

Grappig is dat doelen net lijken op gras dat aan het groeien is. Het heeft een beetje tijd nodig. Maar veel mensen zijn ongeduldig met hun doelen. Ze trekken eraan om het te laten groeien. Wees je daarom bewust van de volgende afhakers.

Afhaker 1: leren is oncomfortabel

Van voornemens naar resultaten komen is een leerproces waarin je nieuwe dingen aanleert en oude dingen afleert. Waarin je het bekende leert loslaten, zodat je het onbekende kunt omarmen. Spannend en vaak ook oncomfortabel – aanleiding nummer één om af te haken, zeker als je geen intrinsieke drijfveer hebt.

Afhaker 2: lef om het anders te doen

Daarnaast zijn goede voornemens confronterend. Ze maken duidelijk dat je verlangens, wensen en behoeften nog niet bevredigd hebt. Dat je teleurstellingen en frustraties voelt over je werk, je partner of je gezin. En dat je rondloopt met angsten of onzekerheden over je inkomen, gezondheid of toekomst.

Het vraagt tijd om jezelf te onderzoeken en je bewust te worden van je eigen gedachten en emoties.

  • Mag 'de pijn' er zijn?
  • Wil je 'de pijn' aangaan?
  • Durf je te vertrouwen op jezelf?
  • Gun je jezelf vitaal in plaats van fataal?

Dit zelfonderzoek is een tweede afhaakmoment. Het appelleert aan jouw lef om het echt anders te gaan doen, ongeacht wat anderen hiervan denken of vinden.

Afhaker 3: jezelf bekwamen en trainen

Na deze horde in lef, begint het bekwamen en trainen van jezelf. In een positieve mindset en effectieve houding en gedrag, zodat je zelf invloed hebt op je gedachten en gevoelens en daarmee op jouw stress of succes. Pieken en dalen horen immers bij het leven. Dood, ziekte en gebrek ook. Wie vaardig met stressvolle life events kan omgaan en beschikt over goede gewoonten tegen stress , ervaart meer 'plezier' en minder 'pijn', zelfs als het tegenzit.

Ook in dit bekwamen en trainen zit een fiks risico om af te haken – zeker als je 'liever lui dan moe' bent of houdt van instant bevrediging. Bloed, zweet en tranen horen erbij, evenals vallen, opstaan en weer doorgaan.

Hoe zit het met jouw bereidheid om jezelf te bekwamen en te trainen?

Wat ben jij bereid te doen en te laten?
Hoeveel tijd mag het kosten?
Hoeveel geld?
En hoeveel energie?

Hoe meer je bereid bent om te investeren, hoe groter de kans dat jouw voornemens veranderen in resultaten. Niet alleen dit jaar, maar ook daarna. En weet je waarom? Investeringen doen 'pijn', omdat ze tijd, geld of energie kosten, terwijl je juist tijd, geld of energie wilt.

Door jezelf echter te bekwamen en trainen stel je jezelf in staat om jouw investering te laten renderen in veel meer tijd, geld en energie. Omdat je meer 'AAN de business' leert werken dan 'IN de business' bijvoorbeeld. Of omdat je jouw kennis, kunde en ervaring beter weet te vermarkten, zodat je niet meer aan uurtje factuurtje vastzit. Of omdat je optimaal presteren en maximaal leven relaxed weet te combineren.

5. Investeer in een coach

Goede voornemens gaan over het veranderen van jezelf. En dat is een heel lastige zaak, omdat het 100% commitment van je vraagt om iets anders te gaan doen, terwijl je niet weet wat je krijgt, of het je lukt en of het je bevallen gaat.

Wat deze sprong in het diepe van je verlangt, is om 'offers' te brengen, zowel op de korte als de lange termijn. Daarbij wissel je 'het oude vertrouwde' in voor iets onzekers en onbekends. En dat gaat gepaard met stress.

Met dit discomfort kunnen omgaan, vereist veel van je. Bewustzijn en reflectie (anders denken). Lef en kwetsbaarheid (anders durven). Evenals ontvankelijkheid en doorzettingsvermogen (anders doen). Maar ook kennis, kunde en ervaring. En tijd, geld en energie.

Schort het aan een of meer van deze elementen? Sta dan niet raar te kijken als je tot de 92% behoort bij wie goede voornemens niet tot resultaten leiden.

Hoe zit het met jouw commitment om bij die andere 8% te horen?

Welke offers ben jij bereid te brengen om jouw doelen te realiseren?
En hoe lang ben jij daartoe bereid?

Hoe groter de offers die je wilt brengen en hoe langer je daartoe bereid bent, hoe groter jouw kans van slagen. 100% commitment betekent dat je er alles voor wilt doen en laten om te bereiken wat je wilt. Je motivatie en bereidheid zijn dan ook 100%.

Afhaker 4: je eigen grammofoonplaat

Er is een onuitputtelijke lijst redenen waar we heilig in geloven en die we aannemen als 'De Waarheid' om af te haken.

Herken je dit:

"Het komt mettertijd vanzelf wel goed."
"Nu is niet het juiste moment."
"Met het nieuwe systeem gaat alles soepeler lopen."
"Er is net gereorganiseerd."
"Het is verstandiger om eerst alle achterstanden weg te werken."
"Ik kan niet gemist worden."
"Daar is geen geld of budget voor."
"Heeft geen zin, want al vaker geprobeerd."
"Zo erg is het nou ook weer niet."
"Na de vakantie gaat het vast wel beter."

Hoor je hier je eigen grammofoonplaat draaien? Of die van je klanten, medewerkers, opdrachtgevers of bestuurders?

Zet dan snel een ander plaatje op; hetzelfde liedje heeft je nog nooit iets nieuws gebracht.

Afhaker 5: geen prioriteit

Laten we eerlijk zijn: veranderen komt nooit gelegen. Er is altijd wat anders te doen. Waar je óók afspraken over hebt gemaakt en waarin anderen op je rekenen. Je hebt 168 uur per week en die zitten vol met werk, gezin, familie, vrienden, buren, boodschappen doen, huishouden, koken, eten, slapen, roddelen en uit je neus eten.

Vind maar eens tijd om aan jezelf te werken. Of daar nog energie voor over te hebben. Laat staan dat je er geld in wilt investeren. Kansloos.

Hoor je jezelf dit wel eens zeggen:

"Iedereen met werk op mijn niveau heeft het toch druk? En daarover piept toch niemand? Ik ben toch niet voor niets de baas? En daar word ik toch ook voor betaald? Over tot de orde van de dag. Niet l**len, maar poetsen".

Juist dit soort gedachten vraagt om een coach, omdat ze niet helpen om van voornemens naar resultaten te komen. Want er is helemaal niets mis met dingen niet aankunnen en af en toe met je hoofd tegen de muur lopen. Dat betekent dat je je grens hebt bereikt. Dat je een ander repertoire nodig hebt. Nieuwe vaardigheden, strategieën en methoden. Andere stappen, wegen of routes.

Leer van de beste

De snelste manier om je iets nieuws eigen te maken is in de leer gaan bij iemand die wat je leren wilt al kan en doet. En die jou hierin doel- en resultaatgericht kan coachen, zodat je het wiel niet zelf hoeft uit te vinden.

Een goede coach:

Een goede coach is goud waard. Omdat die jou voor jezelf laat kiezen en voor wat jij belangrijk vindt in jouw werk en leven. Daarvan kom je tot bloei en groei. En daarmee word je de beste versie van jezelf – ook voor anderen.

Dus doe jezelf en je omgeving een plezier. Laat je coachen. Je investering verdient zich dubbel en dwars terug.

6. Maak een SMART plan

Om je voornemens in resultaten te veranderen, heb je een plan nodig. Een SMART plan. Met Specifieke, Meetbare, Acceptabele, Realistische en Tijdgebonden acties.

Want zonder ACTIE bereik je niks, noppes, nada.

Met een SMART plan weet je waar je aan toe bent en kun je je concentreren op je leerproces, zónder frustraties. Je kunt zelf stappen zetten en hoeft niet meer bij de pakken neer te zitten, omdat je iets niet weet of niet kunt. Je weet waar je hulp vandaan haalt en deze staat ook voor je klaar. Want dat heb je geregeld.

Met een SMART plan kun je met gemak een olifant opeten. Niet in een keer, maar in stukjes en beetjes. Eerst de slurf, dan de staart, de oren, poten, enzovoort. Totdat de olifant op is en jij al etende jouw doel hebt bereikt.

Maak daarom een SMART plan.

7. Vier je successen

Wees blij met elke stap die je zet en vier deze. Het feit dat je beweegt is belangrijker dan dat je jouw goede voornemens al in resultaten hebt omgezet. Gaandeweg kan blijken dat je het anders wilt, meer of minder, langer of korter, dikker of dunner.

In de beweging zit de verandering. Met de beweging kun je jezelf sturen en anderen beïnvloeden. Daarmee ervaar je de grip en controle die je wenst. Op die manier kun je ook jouw goede voornemens voor elkaar krijgen.

Jij bent degene die hierin het verschil maakt. Wees daarom lief voor jezelf.

  • Wees trots op elke stap die je zet.
  • Beloon jezelf met iets leuks, liefs of lekkers als je weer een horde hebt genomen.
  • Neem tijd om te rusten en te herstellen.
  • Geef jezelf ruimte en vrijheid om te experimenteren.
  • Wees mild en verdraagzaam als je valt.
  • Help jezelf om weer op te staan.
  • Ga door en geniet van wat er op je pad komt.

Tot besluit

Je weet nu wat de 7 succesfactoren zijn, waarmee je jouw goede voornemens dit jaar kunt laten slagen. En je weet ook dat je deze factoren zelf in de hand hebt.

Enerzijds is dat goed nieuws, omdat je jouw resultaten zelf kunt boeken. Anderzijds is het slecht nieuws, omdat dit je tot op heden niet gelukt is. Je bent dus succesfactor en faalfactor in een.

Wil je bij de 8% horen die dit jaar wel van voornemens naar resultaten komt? Zorg dan dat je motivatie, bereidheid en commitment 100% zijn. En pas alle 7 succesfactoren toe.

Kun je daarbij gebruik maken van mijn hulp? Kies dan uit een van de volgende opties.

Vraag en antwoord

Heb je vragen over deze blog? Of wil je jouw ervaringen met het falen of slagen in jouw goede voornemens delen? Laat dan hieronder jouw reactie achter en ik antwoord persoonlijk.

Doe mee met mijn interactieve, online Masterclass

Stap nu uit jouw vicieuze cirkel van alsmaar harder werken, waardoor je tijd en energie krijgt voor jezelf en ontspannen excelleert aan de top. In slechts één uur krijg jij weer grip op je werk en leven. Meld je nu aan voor de interactieve, online Masterclass 'Succes Zonder Stress'.

Aanmelden Masterclass 'Succes Zonder Stress'

Exclusief 1 op 1 sparren

Wil je liever direct persoonlijk met mij in gesprek, zodat 0% overuren, 25% productiever en 100% leven jouw relaxte werkelijkheid wordt? Klik hier om jouw Doorbraaksessie te boeken en we spreken elkaar binnenkort.

Laat een reactie achter

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Photo credits: Quotes on Life of Pix