Van voornemens naar resultaten – met deze 7 factoren lukt het je wel

Goede-voornemens

Wat denk je: gaan je goede voornemens dit jaar eindelijk wél uitkomen?

Gek dat we dat steeds weer willen. En dat het steeds niet lukt.

We weten wat we willen, we nemen ons dat voor in de sterk symbolische overgang van het oude naar het nieuwe jaar en we denken dat dat gaat helpen om de voornemens uit te laten komen.

Liever gisteren dan vandaag.
Ze gaan ons immers iets mooiers, fijners of leukers brengen.
We worden er blijer van, zitten beter in ons vel.

Geen tijd te verliezen.
Aan de bak.
Varkentje wassen.
Klaar.

Was het maar zo simpel. Vrijwel alle voornemens sneuvelen binnen twee weken.
Sommige al de eerste dagen. Een enkele al na een uur of drie.

De jouwe ook?

Inmiddels heb je je eerste prakje uit de magnetron alweer gegeten – je gezin was al klaar, jij laat thuis.
Twee keer per week sporten is precies een keer gelukt – maar dat komt wel weer.
En je hebt pas een paar avonden en afgelopen weekend thuis gewerkt – dat is echt een stuk beter dan vorig jaar november.

Alleen: het sluipt erin. Als je echt eerlijk bent heb je al een hele werkdag extra gewerkt dit jaar. Terwijl dat echt niet meer de bedoeling was.

Je wilde op tijd naar bed doordeweeks. In het weekend tijd voor jezelf, je gezin en je hobby’s. Een lekkere vrijpartij in plaats van een slaapmutsje achter de laptop. Moe worden van wandelen in de natuur.

Hebben jouw voornemens de eerste weken van het nieuwe jaar overleefd? Grote kans van niet. Statistisch gesproken mislukt 92% van alle goede voornemens.

Maar hoe kom je dan bij die 8% die hun goede voornemens wel vasthouden? Dat laat ik je zien in dit artikel. Ik geef je 7 succesfactoren die werken en die je zelf in de hand hebt.

Maar je moet ze wel eerst kennen.

1. Stel een persoonlijk doel

Waarom maken we eigenlijk goede voornemens?

Omdat iets niet bevalt. Of omdat iets beter, leuker of prettiger kan.

In het eerste geval willen we van die situatie af.
In het tweede geval willen we deze situatie verbeteren.

Zowel pijn als plezier zijn drijfveren om te willen veranderen.
Pijn willen we voorkomen.
Plezier willen we uitbreiden.

Als je een goed voornemen hebt is het belangrijk om je van de onderliggende drijfveer bewust te zijn. Welk doel wil je met dit voornemen bereiken?
Wil je ergens ‘vanaf’ of wil je ergens ‘naartoe’?
En waarom is dat zo belangrijk voor je?

Waar heb je dan geen last meer van?
Waar tob je dan niet meer mee?
Waar hoef je dan geen stress meer van te hebben?

Of ‘er naartoe’ geformuleerd:
Welke geneugten beleef je dan?
Waar top je dan mee?
Waar ben je dan succesvol in?

Welke formulering je ook kiest, met een intrinsieke motivatie is je kans van slagen vele malen groter dan wanneer je verandert omdat het moet of van je wordt verwacht.

We springen niet door hoepeltjes, omdat anderen dat willen. Dat doen we alleen als we daar ook zelf een gat in zien. Zien we dat niet? Dan springen we niet. “You can lead a horse to water, but you cannot make it drink.”

2. Benoem je resultaten

Wat zijn de resultaten als je je doel bereikt?

Welke ‘rapportcijfers’ krijg je dan van klanten, medewerkers of je leidinggevende?
Hoeveel euro’s, kilo’s, centimeters heb je dan bespaard of gewonnen?
Waar ben je gegroeid of gekrompen?
Wat heb je meer of minder voor elkaar gekregen?
En hoe voel je je dan?

Maak je resultaten tastbaar en concreet. Geef ze kleur, geur en smaak. En hang ze aan de grote klok. Bijvoorbeeld:

“Eind 2020 heb ik geen hoge bloeddruk meer, omdat ik mijn stress hebt aangepakt en niet meer tobbend door het leven ga. Het piekeren en malen over mijn werk en inkomen houden me niet meer uit m’n slaap en mijn korte lontje is verdwenen. Ik ben de rust zelve, omdat ik mijn leven in eigen hand hebt genomen en niemand mij meer gek maakt. Ik heb ook een stuk minder rimpels.” ????

3. Meet en weet

Weet jij waar jij nu staat in jouw goede voornemen?
Hoe lang ben je al bezig?
Wat is je voortgang?
Gaat het naar wens?

Om deze vragen te kunnen beantwoorden heb je feiten nodig.
Over het begin, het einde en tussendoor.

Dit kun je allemaal meten: een nulmeting, een tussenmeting en een eindmeting.

Je meet niet in het wilde weg, maar doel- en resultaatgericht.
In heldere waarden en met duidelijke normen – in tijd, geld en middelen.
Zodat je kunt sturen op slagen en succes.
En kunt dealen met falen en stress.

4. Neem de tijd

Je doelen bereiken kost tijd.

Dorpsgenoten van me hebben een fenomenaal gazon. Het is zo groen en zo precies gelijk, dat ik me ’s ochtends, als ik er met hardlopen voorbij kom, in Engeland waan.

Het is het mooiste gazon dat ik ken.

En weet je wat nu zo mooi is? Ik zie de trotse eigenaren nooit aan het gras trekken. Logisch zou je zeggen: gras groeit niet harder door er aan te trekken.

Het grappige is echter dat doelen net lijken op gras dat aan het groeien is. Het heeft een beetje tijd nodig. Maar veel mensen zijn ongeduldig met hun doelen. Ze trekken eraan om het te laten groeien.

Goede voornemens realiseren is een leerproces waarin je nieuwe dingen aanleert en oude dingen afleert. Waarin je het bekende leert loslaten om het onbekende te kunnen omarmen. Spannend en vaak ook oncomfortabel – aanleiding nummer één om af te haken, zeker als je geen intrinsieke drijfveer hebt.

Goede voornemens confronteren je met verlangens, wensen en behoeften die je nog niet hebt bevredigd. Met teleurstellingen en frustraties over je werk, partner of gezin. Met angsten en onzekerheden over inkomen, gezondheid en dierbaren.

Het vraagt tijd om jezelf te onderzoeken en je bewust te worden van je eigen denken, durven en doen

Doe je het of doe je het niet?
Kies je voor vitaal of blijf je hangen in fataal?
Kies je voor liefde of voor angst? Voor pijn of verdriet?

Dit is ook een afhaakmomentje. Het appelleert aan jouw lef om het echt anders te gaan doen, ongeacht wat anderen hiervan denken of vinden.

Na deze horde begint het bekwamen en trainen van jezelf. In een positieve mindset en effectieve houding en gedrag. Zodat je zelf invloed kunt uitoefenen op je gevoelens en gedrag en daarmee op je omgeving. Pieken en dalen horen bij het leven. Dood, ziekte en gebrek ook. Bij veranderen is het de kunst meer ‘plezier’ te ervaren en minder ‘pijn’. Zelfs als het tegenzit.

5. Investeer in een coach

Goede voornemens gaan over het veranderen van jezelf. En dat is een verdomd lastige zaak.

Het vraagt bewustzijn en reflectie. Lef en kwetsbaarheid. Ontvankelijkheid en doorzettingsvermogen.

Het vraagt om kennis, kunde en ervaring. En om tijd, geld en energie.

Stuk voor stuk redenen om niet aan veranderen te beginnen.

Er is een onuitputtelijke lijst redenen waar we heilig in geloven en die we aannemen als ‘De Waarheid’. Herken je dit:

“Het komt nu niet uit.”
“Het komt wel weer goed.”
“Ik voel me nu wel even heel erg k**, maar dat gaat straks wel weer over hoor.”
“Niets om je zorgen over te maken, dit hoort gewoon bij mij en heb ik zo af en toe.”

Hoor je hier je eigen grammofoonplaat draaien? Of die van je klanten, medewerkers, opdrachtgevers of bestuurders?

Zet snel een ander plaatje op; hetzelfde liedje heeft je nog nooit iets nieuws gebracht.

En laten we eerlijk zijn: veranderen komt nooit gelegen. Er is altijd wat anders te doen. Waar je óók afspraken over hebt gemaakt en waarin anderen op je rekenen.

Je hebt 168 uur per week en die zitten vol met werk, gezin, familie, vrienden, buren, boodschappen doen, huishouden, koken, eten, slapen, roddelen en uit je neus eten.

Vind maar eens tijd om aan jezelf te werken. Of daar nog energie voor over te hebben.
Laat staan dat je er geld in wilt investeren.

Kansloos:

“Iedereen met werk op mijn niveau heeft het toch druk?”
“En daarover piept toch niemand?”
“Ik bent toch niet voor niets de directeur, manager of ondernemende professional?”
“Over tot de orde van de dag. Niet l**len, maar poetsen”.

Juist dit soort gedachten vraagt om een coach.

Want er is helemaal niets mis met dingen niet aankunnen en af en toe met je hoofd tegen de muur lopen. Dat betekent dat je je grens hebt bereikt. Dat je een ander repertoire nodig hebt. Nieuwe vaardigheden, strategieën en methoden. Andere stappen, wegen of routes.

De snelste manier om je iets nieuws eigen te maken is in de leer gaan bij iemand die wat je leren wilt al kan en doet. En die jou hierin doel- en resultaatgericht kan coachen, zodat je het niet allemaal zelf hoeft uit te vinden.

Een goede coach:

  • Heeft een gedegen aanpak
  • Brengt jou in bewezen en beproefde stappen naar jouw doelen en resultaten
  • Is in houding en gedrag een voorbeeld voor je – je coach laat zien dat hij of zij doet wat hij of zij zegt
  • Bespaart je tijd en geld en geeft je energie door je te spiegelen en feedback te geven op je gedrag
  • Laat je anders naar jezelf kijken waardoor je wel stappen durft te zetten
  • Stimuleert en motiveert en is een stok achter de deur zodat je ook door barre tijden heen komt

Een goede coach is goud waard. Omdat die jou voor jezelf laat kiezen en voor wat jij belangrijk vindt in jouw werk en leven. Daarvan kom je tot bloei en groei.

Doe jezelf en je omgeving een plezier. Laat je coachen.

6. Maak een SMART plan

Om je doelen en resultaten te kunnen bereiken, heb je een plan nodig. Een SMART plan.
Met Specifieke, Meetbare, Acceptabele, Realistische en Tijdgebonden acties.

Want zonder ACTIE bereik je niks, noppes, nada.

Met een SMART plan weet je waar je aan toe bent en kun je je concentreren op je leerproces. Je kunt zelf stappen zetten en hoeft niet meer bij de pakken neer te zitten, omdat je iets niet weet of kan. Je weet waar je hulp vandaan kunt halen en deze staat ook voor je klaar. Dat heb je geregeld.

Met een SMART plan kun je met gemak een olifant opeten. Niet in een keer, maar in stukjes en beetjes. Eerst de slurf, dan de staart, de oren, poten, enzovoort. Totdat de olifant op is en jij al etende jouw doel hebt bereikt.

Maak daarom een SMART plan. In dit artikel leg ik je uit hoe je dat doet.

7. Vier je successen

Wees blij met elke stap die je zet en vier deze.

Het feit dat je beweegt is belangrijker dan dat je jouw goede voornemen al hebt gerealiseerd. Gaandeweg kan blijken dat je het anders wil, meer of minder, langer of korter, dikker of dunner.

In de beweging zit de verandering.

Met de beweging kun je jezelf sturen en anderen beïnvloeden. Daarmee ervaar je de grip en controle die je wenst. Op die manier kun je ook jouw goede voornemens voor elkaar krijgen.

Jij bent degene die hierin het verschil maakt. Wees daarom lief voor jezelf.

  • Wees trots op elke stap die je zet.
  • Beloon jezelf met iets leuks, liefs of lekkers als je weer een horde hebt genomen.
  • Neem tijd om te rusten en te herstellen.
  • Geef jezelf ruimte om te experimenteren.
  • Wees mild en verdraagzaam als je valt.
  • Help jezelf om weer op te staan.
  • Ga door en geniet van wat er op je pad komt.

Je moet veel doen om goede voornemens te realiseren…

… vandaar dat het maar zo weinig mensen lukt.

Ik wens je in elk geval veel plezier met het realiseren van je goede voornemens voor 2020.

Vervolgstap

In het leiderschapsprogramma ‘Meer Succes, Minder Stress’ leer je precies de stappen zetten die horen bij het vervolmaken van je doelen en voornemens. Een goed begin is het invullen van deze stress-scan.

Als de uitslag van de scan daar aanleiding toe geeft, ga ik als vervolg graag met je in gesprek tijdens een gratis Doorbraaksessie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Ook klaar met stress? Ontvang het gratis e-book: In 5 stappen Van Stress Naar Succes Die wil ik