Zo’n struisvogel ben jij toch niet?

Struisvogel met kop in het zand

Ik ben nu heerlijk met vakantie in Turkije als ik dit succesartikel schrijf. Ik zit in mijn hotelkamer met een lekker kopje thee naast me en mooie filmmuziek aan. Mike ligt op bed een blaadje te lezen, Noor dobbert in bad en Sterre maakt zich mooi voor het diner.

En dat is ook waarom ik nu deze blog schrijf. Ik voel me blij en tevreden zo. Met mijn lieverds om me heen, genietend van wat we samen doen en wat ieder apart doet.

Vrijheid, blijheid en niets ‘moeten’! Omdat dat is waar vakantie voor staat voor mij en wat ik ook mijn kinderen mee wil geven voor de rest van hun leven. En niet alleen tijdens vakanties, maar ook in het dagelijkse leven met nu nog alleen school en kleine klusjes thuis, maar straks ook werk en een eigen huisje, boompje, beestje.

Want te vaak hoor ik klanten zeggen dat ze “geen keuze hebben”. Dat “wat zij kennen en kunnen zo specifiek is dat dit alleen past in de organisatie waar ze werken”. Of dat “niemand zit te wachten op een leidinggevende of professional met 25 jaar ervaring bij een en dezelfde werkgever”. En als uitsmijter dat “solliciteren echt geen zin meer heeft als je de veertig bent gepasseerd, want dan ben je afgeschreven”.

En eigenlijk zeggen ze stuk voor stuk we zitten in een ‘gouden kooi’! Ze voelen zich niet vrij, niet blij en tobben wat af: over de organisatie, die niet flexibel is, de systemen en werkwijzen, die traag en stroperig zijn, en de onveilige cultuur, waar “je kop wordt afgehakt, zodra je die boven het maaiveld steekt”.

Als stuurlieden aan de wal weten ze mij precies te vertellen wat de kapiteins op hun schip anders zouden moeten doen, maar “het is niet mijn functie, om dit aan X, Y of Z te vertellen. Daar wordt hij voor betaald, niet ik.” En daarnaast “Waarom zou ik mij hier druk om maken? Iedereen werkt hier toch zo? En komt daar ook mee weg!”

Veel woorden, weinig daden dus! Want aanspreken op resultaat, kwaliteit of voortgang, ho maar. En afrekenen met verspilling of verzuim? Wel nee! Volgend jaar is er ‘gewoon’ weer een nieuw budget en als “we het budget van dit jaar niet opmaken, hebben we volgend jaar minder”.

Van hoog tot laag heeft iedereen dus boter op zijn hoofd en houdt daarmee in stand wat niet werkt. En de klant is hiervan de dupe. Zij krijgt niet de topservice waar zij recht op heeft!

En ondertussen zijn daar ook de goudgerande arbeidsvoorwaarden waar thuis de schoorsteen van rookt en alle leuke dingen des levens mee worden gefinancierd: uit eten gaan, vakanties, hobby’s, sporten, kleding, naar de film, het theater, noem maar op.

Thuis kijkend naar die lusten, verdwijnen die werklasten uit het zicht. Totdat het weekend voorbij is en de bittere werkelijkheid zich weer in alle hevigheid voordoet: oplossen van fouten, klachten en achterstanden en steeds meer controleren en verantwoording in plaats van het leveren van persoonlijke of professionele topservice.

Mijn eigen ervaring is dat niemand zo’n situatie volhoudt! En dat struisvogelpolitiek niet werkt. Geen enkele struisvogel ziet iets met zand in de ogen, noch gevaar, noch kansen. Het lot van deze struisvogels is op kortere of langere termijn dat anderen hun kansen grijpen of deze gevaren tackelen en dat de wereld drastisch veranderd is als ze hun kop weer uit het zand halen. Een wereld van outsourcing, mobiliteit, bezuinigingen en ontslag waar helaas geen plek meer is voor struisvogels.

Herkenbaar? Voor jezelf, omdat het ooit zo was of omdat het nu speelt? Of niet bij jouzelf, maar bij collega’s, vrienden of familieleden?

En wat doe jij eraan als dit herkenbaar voor je is? Is dit nu eenmaal zo? Of heb jij een keuze om wat nu eenmaal zo is een andere maal anders te laten zijn?

Ik ben ervan overtuigd dat je altijd een keuze hebt en dat dit het verschil maakt in een struisvogel zijn en jezelf overleveren aan de omstandigheden of de omstandigheden naar je hand zetten, omdat je een struisvogel bent. De eerste struisvogel steekt zijn kop in het zand in de hoop niet gezien te worden. Wie zin heeft in een verse struisvogelbiefstuk heeft twee billen om uit te kiezen en hoeft alleen maar toe te happen. De tweede zet het op het rennen, gaat pikken of trekt een ander struisvogelregister open om te zorgen dat hij niet aangevallen of opgevreten wordt. De eerste tactiek leidt tot de dood, de tweede tot overleven.

En net als een struisvogel, kunnen wij mensen kiezen voor het gedrag dat we in een bepaalde omstandigheid vertonen. Waarmee ik niet zeg dat je nooit aangevallen zult worden of het lastig zult hebben. Het leven trakteert iedereen op voor- en tegenspoed en tornt regelmatig aan ieders zekerheden en veiligheden met dood, ziekte of gebrek.

De kunst van het leven is voor mij om juist hier vitaal mee om te gaan: in mijn denken, durven en doen. Zodat ik, ondanks tegenslagen of verlies, veerkrachtig kan blijven functioneren en mijn leven en werk kan leiden, zoals ik dat wil. Vrij en blij, vanuit wie ik ben en wat ik belangrijk vind!

In 1997 is dit de reden geweest om voor mezelf te beginnen met mijn eigen bedrijf Fit For Thought – denkadvisering (FFT). Met als missie: mijn effect is jouw resultaat! En als aanpak: anders denken, durven en doen!

En met succes! FFT bestaat dit jaar 19 jaar en samen met mijn collega’s heb ik vele honderden professionals, managers en directeuren, individueel, met hun team en organisatie, klant- en resultaatgerichter laten samenwerken, waardoor ze niet meer tobben met stress, maar toppen met succes. Zij hebben het heft in eigen hand leren nemen, omdat dit kan en mag en mogelijk is.

Ik strooi mijn klanten geen zand in de ogen en het zand wat er nog in zit, veeg ik eruit. Met persoonlijke aandacht en voor ieder precies wat hij nodig heeft: een aai over de bol, een schop onder de kont of een pas op de plaats. Met hart voor de mens én de zaak en oog en oor voor wat de klant van mijn klant nodig heeft. En dat is geen struisvogel, die zich in de billen laat bijten en daarover tobt, maar een struisvogel, die optima forma presteert in de kwaliteiten die hij van nature heeft.

In deze vitale manier van denken, durven en doen, leren mijn klanten zich in hun eigen houding en gedrag te onderscheiden. Door leiderschap te tonen, zich ondernemend te gedragen en de verbinding met zichzelf en de ander vol energie aan te gaan. Omdat ze houden van hun werk, hun klant, hun organisatie en zichzelf. Net zoals ik dat van alle vier doe en ik daar dus ook gewoon mee bezig ben tijdens mijn vakantie met mijn gezin in Turkije.

Over man en kinderen gesproken … Het is nu tijd voor een heerlijke lunch in de zon, die we ons samen goed gaan laten smaken. Ik leef inmiddels weer een halve dag verder dan toen ik met het schrijven van dit artikel begon en lig nu op een ligbedje in de zon aan de rand van een magnifiek zwembad. Een van de geneugten van het zelfstandig ondernemer zijn om te kunnen werken waar en wanneer ik maar wil. Lang leve de vrijheid en blijheid.

Heb je vragen over deze blog? Of wil je met me in gesprek? Laat het me hieronder weten en ik geef je persoonlijk antwoord.

Deel dit gratis succesartikel gerust met collega’s.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Wil je ook werken zonder stress? Online workshop binnenkort weer beschikbaar. Laat maar zien!